Erik ten Hag

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34290
Liker mottatt: 26899

Manageren fikk etter mange rapporter å dømme klar beskjed om å rydde opp og skape en ny og bedre kultur (igjen). Det er dette han gjør, Ronaldo forsvant, Sancho forsvinner nok.

Han er opptatt av kosthold og spillernes profesjonalitet.

Etter andre rapporter å dømme er det god stemning i troppen pr.nå. Bortsett fra Sancho da..

Det er gode nyheter at spillerne tåler dette. At de kanskje har innsett at de må forandre på mye, om de skal leke med de beste igjen.

Topp 5 er jo innen rekkevidde

Enig i at EtH nok må dra om de ender utenfor CL-kval. Men det er uansett feil avgjørelse av eierskapet. De får med seg all surmulingen angående manageren, som vil øke i takt med dårlige resultater. Enig med han gjesten i UNO, fansen kan være tunga på vektskåla i dette spørsmålet.
post liked by: messilingard, Rød Pølse, Belfastboy, Ryder, Pink Final, Pancho P
LUHG!

Topic author
messilingard
Moderator
Liker gitt: 3496
Liker mottatt: 12296

Jan Anders wrote: 03 Oct 2023, 09:56 Spørsmålet er jo hvem som orker å ta over som manager i denne klubben vår med uavklart eiersituasjon og generelt mye kaos og utenomsportslig tull?
United lovte mye til Erik ten Hag når vi hentet han fra Ajax, i alle fall basert på rapportene fra den gang da. Jeg blir ikke overrasket om Erik ten Hag har fått et løfte om tid heller tilbake når vi måtte selge oss inn til han for at han skulle overta klubben og rydde opp i rotet som var her. Det er kanskje også greit å tenke på at Erik ten Hag ville fått muligheter i andre klubber dersom han ikke hadde signert for oss, det er jeg helt overbevist om. City hadde han rimelig høyt på listen dersom Pep skulle gi seg.

Problemet med å skulle se etter ny manager nå er at vi ikke fremstår som troverdige lenger. Hvem ønsker å komme hit til en klubb hvor eiersituasjonen ikke er avklart, du vet ikke hvor mye du får til å investere i troppen, du vet at spillerne har svært mye makt og du vet ikke om løftet om tid er gjeldene ved den første nedturen? På toppen av det hele så har vi en sportslig ledelse bestående av Murtough og Fletcher som ikke er på det samme nivået som det sportslige apparatet i for eksempel City.

Min påstand er at det finnes ikke en eneste manager i verdensklasse som godtar disse vilkårene.

Vi må heller sette ting i perspektiv. Det finnes ikke en liga med tøffere konkurranse enn Premier League. Vi har sett tidligere at managere bruker både 2 og 3 år på å få stabilt gode resultater i denne ligaen og i tillegg til dette så er United en klubb hvor man ikke lenger aksepterer at klubben ikke lenger er den ledende klubben i England. Det er som Rangnick sa selv, det eksisterer ikke en kultur i klubben og den kulturen må bygges over tid. Det beste Erik ten Hag gjør er å ta disse konfliktene med spillere som Sancho som ikke presterer og åpenbart ikke ønsker å leve som en toppidrettsutøver. Og resultatet av dette er at det blir konflikter, og det blir splittelse i gruppa, men det må vi faktisk bare stå i. Alternativet er nemlig usedvanlig mye dårligere.
post liked by: red, Rød Pølse, Ryder, Belfastboy, 10Hag, Blodfink, Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers

red
Liker gitt: 4026
Liker mottatt: 8592

Ja akkurat nå er det ingen andre ligaer som er i nærheten av å ha så mange gode lag i toppen.

City og Arsenal fortsetter fra der de slapp i fjor. Og Liverpool har etter å ha fått ryddet opp i midtbanen sin, begynt å spille bra igjen. Er veldig sikker på at de tar 1-3 plassen. For 4-6 plassen er det inntil videre Newcastle, Brighton og Tottenham som er klare favoritter.

Blir sånn sett ikke overrasket om vi havner på 7 plass denne sesongen.

Mener fremdeles ikke at Ten Hag nødvendigvis skal være ferdig av den grunn.

Men han trenger å vise ila denne sesongen at vi på vårt beste har et grunnspill og toppnivå som overgår det vi så forrige sesong. Og når vi får tilbake Shaw, Martinez og AWB (på nyåret?), trenger han å vise oss at med et toppet forsvar, så spiller vi med en stabilitet der vi plukker 3-poengere uke etter uke.
post liked by: Belfastboy, messilingard, Ryder, Pink Final, Pancho P

offside
Liker gitt: 756
Liker mottatt: 2113

Jeg er redd problemene i United stikker mye dypere enn å bare kvitte seg med trener.
En fotballklubb er så mye mer sammenhengende enn det vi ser i helgene elle midtuken.
Du har det sportslige i midten så klart, det visuelle som vi ser, troppen, trenere kampene osv.
Men så er det alt rundt klubben også.
Fasiliteter, styre, økonomi, klubbdrift osv, osv.

Det må også spille på lag, ja i enkeltkamper og korte perioder merkes ikke dette.
Men skal du ha resultater på sikt, så må alle de enhetene av klubben være harmoniske eller deler av de.

På toppen av det hele så har du en del leie saker som har skjedd.
Greenwood, Sancho, Antony som gjør situasjonen enda verre allerede i en klubb som opplever litt turbulens på mange plan.

Det å hente trenere er en quick fix, men jeg tror ikke det løser de permanente problemene.
Om vi fyker ETH, ja det et det å starte på nytt igjen, en ny trener kan komme med paraceten og fjerne hodepinen der og da.
Men hodepinen kommer tilbake, og plutselig så er det den nye treneren som også sitter med hodepinen.

Jeg skulle ønske å si at det bare var så enkelt å sparke ETH så ville alt bli bra. Kanskje det også blir bra, men hvor lenge?
Jeg har ikke innsikt i hele klubben, men det må skje ting i klubben i hele organisasjonen.
Noen ganger må man faktisk ta all ugresset før nytt gress kan vokse.

Vi famler litt i blinde.
Jeg støtter ETH enn så lenge.

Men treneryrket er et resultatorientert yrke, det er jeg fullstendig klar over.
Det er brutalt, men enn så lenge så må vi stole på Erik!
post liked by: Blodfink, Ryder, RedTrafford, Pink Final, Pancho P, Belfastboy

Blodfink
Donor

Leste Langerøds lange pluss-artikkel om manageren nå, den var godt skrevet og gir et fair bilde av Erik ten Hags arbeid siden han kom.

Jeg støtter å gi manageren all mulig backing. Det trenger han i disse tider.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, messilingard, Pwint, Pancho P, offside, Belfastboy
LUHG!

Pink Final
Manchester, football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 39466
Liker mottatt: 29519

Vi har jo alle våre favoritter og blir kanskje litt farget av det.
Selv er jeg svak for spillere som Rash, Bruno, AWB og Lindelöf - og ser kanskje forbi svakheter av og til?
Tar høyde for det.
Etter den lite hemmelige innrømmelsen 😂 må jeg allikevel skrive at jeg er uenig i at Rashford aldri har levert stabilt, eller ikke passer så mye.
Senest i 22/23 synes jeg å se at han gjorde store fremskritt på å sette opp andre, spille pasninger og ikke gå selv hele tiden.
30 mål og 11 målgivende ble det.

Du @10Hag ivrer veldig for possesion.
Ikke uenig i det, vi bør og skal ha ballen mer enn motstander.
Ballinnehav er jo bare et verktøy - et verktøy for score mål og å unngå baklengs.
Fotball er et såre enkelt spill, selv jeg skjønner meg på det sånn halvveis 😂.
A) Man må skape rom.
B) Man må lukke rom.

Har du ballen hele tiden har du fiksa B.
Men ikke nødvendigvis A.
For å skape rom må man ha bevegelse og fart - dynamikk.
Man kan lage trekanter og spille rundt motstander.
Det fordrer at ballen går fort fra mann til mann - så fort at motstander slår sprekker og rom åpnes.
Eller man kan bruke den direkte pasningen i rommet man enten har skapt eller eksisterende rom man utnytter.
Her er jo både Bruno og Rashford eksepsjonelle.
Man må ikke spille tiki taka aka #115 for å åpne rom.
Man kan være mer direkte, men allikevel holde i ballen.
United 06/07 et vel det beste eksemplet jeg kommer på for å illustrere hva jeg mener.

Uten å ha lest hverken Langerød, Eide eller sett X videoen til @Ryder er min påstand at akkurat nå behersker vi hverken å åpne eller å stenge rom.
Men jeg mener vi har spillerne til det.
Disse spillerne har gjort det før.
Men de beveger seg ikke nok eller riktig - hverken til å stenge rom (press) eller åpne rom (motsatte samtidige bevegelser).
Det er noe med hele samhandlingen som virker planløs.
Ingen vet hva de skal gjøre med ballen to trekk fram.
Hvorfor ble det sånn?
post liked by: RedTrafford, Pancho P, offside, Pwint, Belfastboy, Rød Pølse, messilingard, Ryder, 10Hag, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Blodfink
Donor

Jeg er da av en eller annen grunn ikke så pessimist for tiden, og tror dette blir bedre. Det er, for å gjenta det igjen, ganske utrolig at United ikke vinner PL-kampen mot Palace...Det er for dårlig i siste fase. Frem dit gikk det bra, i 2.omg spesielt.

Hvorfor det ble sånn spør @Pink Final, jeg tror ikke noe har blitt noe, og kommer til å være sånn fremover. Jeg tror altså ikke det, aner jo ikke. Men jeg har tro på EtH og at det er spørsmål om nok tid, så lenge han ikke mister garderoben, for i United etter Alex Ferguson er det spillerne som bestemmer mer enn manager.

Spillet til United har variert mellom bra og rævva i 10-12 år, det har vært lite langsiktighet og bare rot mener nå jeg.

Om noe eller noen skal få skylda, så er det selvfølgelig eierskapet, det er svaret mitt på hvorfor det har blitt sånn. Pluss den sportslige ledelsen som fortsatt ser ut til å løpe bakerst i feltet. Eierne sier nei til manageren, kun så og så mange signeringer etc.

Klubben er råtten, EtH må få tid til å pusse opp ferdig. Men selvfølgelig, han er nok vekk før Glazers forsvinner :yikes:
post liked by: Rød Pølse, messilingard, Ryder, Pwint, Pink Final
LUHG!

Schmeichel
Liker gitt: 706
Liker mottatt: 1106

messilingard wrote: 02 Oct 2023, 17:30 . Men jeg skal likevel påpeke at vi er 9 kamper og 1,5 mnd ut i sesongen og flere har endret mening tvert om siden i sommer
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg føler jeg har vært skeptisk til Ten Hag en god stund. Selv om jeg samtidig har vært optimistisk, har jeg liksom aldri vært helt overbevist. Tror nok det kan være flere som har følt på denne skepsisen en stund, men kanskje sittet litt på gjerdet i å uttrykke den. Så tror jeg de fleste fotballsupportere er litt ønsketenkere av natur. Uansett hvor dårlige oddsene er før en kamp og sesong, så sitter man jo alltid og håper på et lite mirakel. Før hver sesong tenker man jo at det er den ene nye spilleren som vil bli en supersignering og bli den eller den brikken som bare får hele laget til å fungere. Sånn er nok ofte min egen naivitet og optimisme om jeg skal være ærlig. Onana, Mount og Højlund var for meg alle spennende spillere som jeg tenkte kanskje ville bli revolusjonerende for laget, og endelig få oss i gang. Selv om det ikke engang har noen av førstevalgene mine og de jeg egentlig håpet på i utgangspunktet. De må selvsagt få mer tid.

Når alt det er sagt, så ønsker jeg ikke at vi skal bytte manager i overskuelig fremtid. Vi må gjerne komme på en skuffende 12. plass i år, en 5-6 plass til neste år hvor CL såvidt glipper, så lenge det er en bedring i spillestil og spillemønster. Så lenge man hvertfall har noe som gjør at man tror man sitter med rett mann. Gitt at han ikke mister garderoben, da. (Noe som uansett ville være en katastrofe, og da synes jeg heller enkelte spillere burde gå i steden.)

Akkurat her og nå føler jeg likevel vi har litt lite håndfast som tilsier at vi har rett mann. Hva har han oppnådd? Hva er det egentlig som tilsier at han er en manager i verdensklasse? Ikke vet jeg, og ikke ser det ut som at spillerne helt vet det heller. (Eller tror det?)

Antony synes jeg var overraskende skuff i forhold til prisen. Mangler fart, noe som er en blemme i PL. Malacia var helt ok til prisen. Ikke noe mer. Martinez var et ganske godt kjøp. Mount må man avvente dom, han kan bli god, men har ikke hatt noen stor impact. En signering jeg var skeptisk til, mot prisen. Eriksen var en smart fattigmannssignering. Casemiro var et nødvendig kjøp, og noe klubben angivelig bestemte, først og fremst. Men kanskje ikke den mest fremtidsrettede signeringen. Der er f.eks Real Madrid på ballen, og kjøper spillere som Camavinga, Tchouameni og Bellingham. Slike typer signeringer føles det litt ut som vi sliter med å gjøre. Å kjøpe de beste og mest ettertraktede 18-22 åringene. (Ikke at det er Ten Hag som skyld, det har vært et problem lenge og er nok mer et administrativt problem.)
Så har vel både Rashford og Wan-Bissaka blitt vesentlig bedre under Ten Hag, som han skal få litt kred for. Så synes jeg det har vært gjort veldig mange rare valg under kamper, mangelfulle eller sene bytter også videre.
Og som noen var inne på tidligere, at han ga seriøse og gode taktiske analyser om kampene, som gir han mer troverdighet. Mulig det og har vært en bevisst strategi, det vet ikke jeg.
Men jeg føler det er en del ting som taler imot han, og noen få som taler for. Men tid vil jeg gi han uansett. Kanskje mest av alt fordi det ikke ser ut til å være et åpenbart alternativt managertalent noe sted som er aktuelt.
post liked by: Ryder, Pwint, messilingard, Cola2, Blodfink, Pink Final, RedTrafford

10Hag
Liker gitt: 7427
Liker mottatt: 10993

Jepp @Pink Final: Veldig enig. Ikke om Rashford, men stort sett resten av det taktiske.

Jeg mener jo ikke at vi kun skal ha possession for possessions skyld. Det er steg 1 om vi skal bli bedre.
Det første vi må sørge for er at vi evner å holde på ballen, også i siste tredel. Så kan vi utvikle oss derfra. Så derfor er fokuset mitt der nå, og hos veldig mange andre den siste tiden ser det ut som. Vi kan ikke fikse alt på én gang, men vi bør begynne med å ha ballen mer, både av offensive og defensive årsaker.

Tenker likt om det du sier om rom. Hvorvidt vi kan spille som 06/07-laget er jeg ikke like overbevist om. Ser ut som fotballen har utviklet seg mye siden da. Vi kan selvfølgelig spille slik, men det blir nok ikke tilstrekkelig for å velte dynastiet til City.

På samme måte som 06/07-laget ikke kunne spille som 93/94-laget, må vi og utvikle oss og finne en kontemporær possession-basert spillestil, om vi skal ta sikte på å bli best igjen. Og da gjerne krydret med innslag av overganger og flytende posisjoner.

Eller... Kanskje Ten Hag tar fotballen inn i en ny æra? Slik Pep gjorde med Barca for drøyt 15 år siden, som nå er blitt grunnlaget for det som gjøres i dag (man kan trekke tråder tilbake til Michels, men for enkelthetens skyld...).
Det er jo og en mulighet, at Ten Hag eller noen andre revolusjonerer fotballen og at vi dermed går en helt annen vei. Men det ser jo ikke slik ut akkurat nå. Pep er fortsatt den store trendsetteren i moderne fotball.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Pink Final, Rød Pølse, Blodfink

Blodfink
Donor

Smakebit på Zlatan i prat med United-hater og Arsenal-fan Piers Morgan om EtH

Zlatan leter etter svar han au, synes han sier noen bra ting på sin dårlige engelsk, Morgan vil jo vinkle det på dårlig man-management, drar opp Ronaldo og Sancho.

post liked by: Cola2
LUHG!

Ryder
Liker gitt: 3837
Liker mottatt: 16957

Mener fortsatt at ETH må få fortsette, selvsagt mye på grunn av at det ikke finnes realistiske alternativer som er klart bedre - men også fordi jeg mener han fortjener sjansen til å snu dette.

Men: Han finne på noe nytt nå, ikke bare dure på med den samme tilnærmingen og taktikken som bare har skapt problemer for oss så langt i år. Min bønn til ETH er enkel - hjelp spillerne dine!
I går så jeg et lag som virkelig prøver, som virkelig vil, men som gjøres mer sårbare på grunn av måten de er bedt om å spille på. Fra bakerst med Onana, via Casemiro til helt framme med Rashford, ser jeg et lag som er bedt om å jage og ta risiko hele veien. Casemiro hadde en treffprosent på 65 før pause, oppsiktsvekkende lavt fra en DM på hjemmebane. Det handler litt om individuell kvalitet, men mer om hvor oppjaget og risikosøkende vi spiller. Onana begynte tidlig å slå langt. Stopperne slo langt og Casemiro slo langt. Vi spilte til og med over Bruno og Hannibal. Ja, vi skapte sjanser på det, men det gjør oss også veldig sårbare for å havne i ubalanse og pådra oss kontringer imot. Og da har vi ikke bein og tempo bak der til å stå imot. Casemiro ser håpløs og fotløs ut, men får heller ikke noe hjelp av taktikken når taktikken krever at han må dekke rom han verken har kapaisitet eller fart til. Ikke akkurat godfot-teori der heller...

I tillegg er måten vi spiller på fryktelig kraftkrevende. Spillerne går tomme etter en time og leget går opp i liminga, samtidig har du alle (muskel)skadene som i alle fall ikke forhindres gjennom måten vi spiller på.

Vi trenger ikke mer stress og høyere skuldre nå, vi trenger at ETH roer ned spillerne sine, bokstavelig talt. Legg vekt på defensiv struktur i noen kamper. La midtbanespillere spille på midtbanen i stedet for på backen, la vår beste 10-er spille der og ikke på kant. Dyrk rolletryggheten. Vi kan ikke fortsette med gung ho-fotball i 90-minutter, det er vi rett og slett ikke rustet til - verken fysisk eller mentalt.
Last edited by Ryder on 04 Oct 2023, 12:14, edited 2 times in total.
post liked by: Blodfink, Belfastboy

Pwint
Donor
Liker gitt: 27001
Liker mottatt: 17637

Det jeg aldri kommer til å forstå er eksperimentene til EtH. Hvorfor bruke Amrabat som helt tydelig ikke er komfortabel i rollen i stedet for å få inn en ungdom. Lett å være etterpåklok men nå hadde det vært fint å hatt Fernández her. Kan han kalles tilbake fra utlån?
post liked by: Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Ryder

Vi hadde tre venstrebacker, det burde jo strengt tatt holde. Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor han ikke spiller f.eks Lindelöf på backen og Maguire i midten.
post liked by: Blodfink

Blodfink
Donor

Det var altså seks og fire minutter mellom Højlunds scoringer og baklengsmålene.

– Vi må konsentrere oss, og være enda mer kompakte etter at vi har scoret, sa Ten Hag.

Jepp...Det må du lære dem EtH, ikke at jeg ikke tror det har vært tema på treninger, men hvem sin feil er det? Klarer ikke EtH å forklare dem det? Eller klarer ikke spillerne å forstå det? Veldig rart.
LUHG!

Ryder

Det er ikke første gang heller, vært et gjentagende problem i hele år.
Post Reply