Konsoll

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
Post Reply
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

Samletråd for konsollspilling. Om det passer bedre med egen tråd for hver konsoll så er det greit, men enn så lenge tenker jeg at kanskje det er bedre å ha én tråd, ettersom vi ikke er så mange brukere ennå. Det er jo også mange spill som finnes på flere konsoller, samt cross-play (tja, sistnevnte er Playstation ikke så keen på).

Min første konsoll var Super Nintendo, koste meg spesielt med Mario og Donkey Kong. Men de fleste minnene mine er fra Nintendo 64, som jeg kjøpte da den var ny, da jeg var rundt seks år. Super Nintendoen måtte jeg selge for å få lov til å kjøpe N64, og med sistnevnte har jeg kost meg utallelige timer med spill som Super Mario 64, Mario Kart, Banjo-Kazooie (og -Tooie), Zelda-spillene, Mario Party, Goldeneye osv. Var virkelig en fin tid. Hadde også en PS1, og har brukt mye tid på den òg, men er vel N64 jeg har mest minner fra. Etter N64-tida ble det mest PC-spilling for min del, og også en del PS2, før jeg etter hvert kjøpte en Nintendo Wii (noen år etter at den kom ut), hvor det igjen var Super Mario (Galaxy), Mario Kart og Zelda spillene det gikk mye tid på.

Like før nyttår i fjor kjøpte jeg en Nintendo Switch, og har tre spill; The Legend og Zelda; Breath of the Wild, Mario + Rabbids og Yooka-Laylee. Førstnevnte er et av de beste videospillene jeg har spilt noen gang. Mario+Rabbids var også et gøy spill, som jeg kjøpte på tilbud, mens Yooka-Laylee er spillet jeg holder på med nå, og som det ikke er så lenge siden jeg startet på. Yooka-Laylee finnes også på Xbox og Playstation, og er utviklet av et nyoppstartet crowdfundet selskap, med en rekke ansatte som jobbet i britiske Rare tidligere. Rare hadde sin storhetstid på 90-tallet med titler som Donkey Kong, Banjo-Kazooie og Conker's Bad Fur Day (sistnevnte anbefales å sjekke på youtube, fantastisk morsomt spill for voksne), men svinnet hen etter å ha blitt kjøpt opp av Microsoft.

Nintendo har virkelig gjort det bra så langt med Switch, og det er såpass mange gode titler ute eller som er på veg, at det er vanskelig å velge hvilke spill man skal kjøpe. For en som har vokst opp med Nintendo er moro å se at Nintendo gjør det bra igjen.
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Selv har jeg hatt Commodore 64, Atari, Nintendo, Sega og Xbox.

Etter at jeg fikk barn så stod valget mellom Xbox og Playstation. I senere tid har guttungen mast om å bytte ut Xbox med Playstation - ene og alene fordi alle kompisene kjører PS. Jeg spiller lite, men går kun i Fifa.

Ettersom jeg har lest/forstått så er det liten forskjell på disse maskinene. Dere som har kjennskap til dette, hva anbefaler dere? Spilltips?
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

Sikkert noen som kan svare bedre enn meg, da jeg har hverken Xbox eller PS4, men følger jo noe med på gaming generelt, og de to konsollene er jo hovedkonkurrenter, som tilbyr mye det samme, og har mange av de samme spillene. Men i denne konsollgenerasjonen så ligger Playstation milevis foran Xbox. Sistnevnte har ikke gjort det bra, mens PS4 har solgt utrolig mye. Playstation er et av to segmenter (om jeg ikke tar helt feil), som Sony faktisk tjener penger på, og de trener utrolig godt. Playstation ligger også foran Xbox i spillutvalget. De har som sagt mange større spill til felles, men Playstation ligger langt foran hva gjelder eksklusive titler, som Xbox ikke har så mange av i forhold til Playstation (eller Nintendo for den saks skyld).
Det negative med Playstation kan kanskje også sies å være dominansen, mange mener at de begynner å bli litt vel komfortable med dominansen, og dermed ikke gjør så mye for kundene sine. Dette har kommet opp spesielt i løpet av de siste året, når Microsoft og Nintendo har begynt å muliggjøre samspilling på tvers av konsoller, noe Sony ikke vil være med på.
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Takk for svar. Spørsmålet er når kommer den nye xbox´en ut kontra PS5(snakkes om 2021 på sistnevnte).

Leser mange som mener Playstation er bedre mens andre mener xbox er mye bedre. Ikke lett å bli klok på.
Fordelen for guttungen er at mange av kompisene benytter PS...
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

Du vil alltid få ulike svar på hvem som er best, da det er masse fanboys i begge leire, som begge mener at 'sin' maskin er milevis foran konkurrenten :D
Som sagt, Playstation er veldig dominerende i konkurransen mellom de to nå i denne konsollgenerasjonen, mens i forrige generasjon lå vel Xbox litt foran. Blir spennende å se om dette kommer til å forandre seg.
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352



Spiller ikke mye FIFA lengre, men dette virker spot on 😂
post liked by: Pwint, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2592
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11858
Liker mottatt: 7609

La ned utallige timer på FIFA i gamle dager. Spesielt FIFA 2000. Nå for tiden får jeg bare juling av kidsa og som den elendige taperen jeg er så er det bedre å la være 😂
post liked by: 10Hag, Blodfink, Pink Final, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

:hah: :hah:

Gode minner
post liked by: Pwint
LUHG!
Post Reply