Brettspill

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

Er det andre som liker å spille brettspill? Leste faktisk i denne månedens magasin på Norwegian-fly at brettspill har begynt å bli langt mer populært igjen nå de siste årene.

Spiller gjerne en del brettspill med samboeren og svigers når vi er på hytta og til jul, og ofte får minst en av oss et nytt spill til jul. Går vel spesielt mye i spill som Ticket to Ride (spesielt United Kingdom, har også Pennsylvania og Europe), Catan og Splendor, men har også en del andre spill, som Oregon (utviklet av et par fra Horten) Carcassonne, Alhambra, Dokmus, samt en rekke andre spill.

Hvis det er andre som liker å spille brettspill, hva slags spill spiller dere? Noen anbefalinger?
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Ja jeg pleier å spille endel brettspill sammen med samboeren. Vi prøver også å få til en spillkveld ca en gang i måneden med venner. Har blitt endel Ticket to Ride for oss også, har Europa versjonen.

Kjøpte nylig et spill som heter RoboRally. Kan absolutt anbefales på det sterkeste. Veldig artig. Målet er å navigere en robot gjennom et brett ved å programmere den til å bevege seg forover, bakover, rotere til venstre/høyre osv. Når alle robotene beveger seg samtidig, og det er lasere og transportbånd blir det kræsj, og det blir tilslutt bare helt kaos. Veldig enkelt og veldig gøy.

Ellers har det blitt endel Pandemic, men det har vi på en måte "runnet" og er vel blitt litt for lett.
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

Kan anbefale United Kingdom versjonen av Ticket to Ride, den er en del annerledes. Der må man kjøpe en rekke tillatelser for å kunne bygge ruter, hvilket gjør at man må tenke litt mer. Samtidig så spiller flaks kanskje enn litt større rolle, da jokere er veldig viktige. Men av alle versjonene av Ticket to Ride jeg har spilt, så liker jeg United Kingdom best. Som en bonus så følger Ticket to Ride Pennsylvania med i boksen til United Kingdom. I den versjonen så handler det om å samle på aksjer i forskjellige togselskap for å få ekstrapoeng.

Liker godt Europaversjonen òg, og liker ideen om at alle er garantert en lang rute som gir mange poeng. Det som er litt dumt er at når man har spilt noen ganger, så kjenner man fort igjen de lange rutene, og det blir ofte lett å vite hvor andre har tenkt til å bygge for å fullføre den lange ruta.
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Meir og meir tyder på at sjakk er eit spel som er meir interessant utanfor brettet enn på. No har nok alle fått med seg tildragelsane mellom juksepaven (er det forresten namnet på ei sjakkbrikke?) Hawaii-dansken Hans Niemann og vårt nasjonale sjakktrassetryneidol Magnus Carlsen. Likevel lar eg ikkje gå sjansen frå meg til å anbefale ein artikkel som i tillegg handlar om alle sutrarar si Mour(inho) og teknologigeeken Elon Musk si interesse for rumpevibratorar(!).

https://slate.com/culture/2022/09/chess ... beads.html

PS. Eg håpar moderatorane ikkje vil flytte innlegget til ein annan tråd. Sjakk er eit brettspel og ikkje ein sport😉
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Can2, Blodfink, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Jeg også anser sjakk som ett spill og ikke sport.
Har heller ikke noen planer for å argumentere den ene eller andre veien.

For min del spilte jeg ganske mye sjakk i ungdommen, men har blitt så å si null partier de siste 30 årene
Ikke for å skryte, men vi hadde en uoffisiell sjakk turnering på ungdomskolen som en lærer sto for. Tipper det var rundt 20-25 stk som var med. Kanskje 10 av de som skjønte litt mer.
Her kruset jeg gjennom alle utslagsrundene og vant etter 4 trekk over læreren i finalen :champion: :yikes:
Artig minner :D
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2, Blodfink
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pancho P wrote: 21 Sep 2022, 15:33 vårt nasjonale sjakktrassetryneidol Magnus Carlsen.
😁👍 Artig å se at det er flere som legger merke til 3-åringen, fremfor "Sports-geniet" Carlsen (Trakk ut et av mange gullkorn fra et glimrende innlegg, som jeg understøtter 100%.)
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Takk for det, @Can2. No er det jo forståeleg om ein blir både muggen og utidig om ein går rundt med ein B-Vibe Triplet planta godt opp i rattata til alle døgnets tider, men dét kan ikkje vere heile forklaringa😅
post liked by: Pink Final, Can2, RedTrafford, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pancho P wrote: 21 Sep 2022, 18:03 B-Vibe Triplet
😂 Denne måtte jeg faktisk google. Fikk meg et lite latteranfall, som jeg skjulte etter beste evne siden jeg er på jobb. (P.s. hvis andre skal google ANbefaler jeg å bruke inkognitomodus. 😬 )
post liked by: Pancho P, RedTrafford
Kong Eric Cantona

Deleted User 430

Can2 wrote: 21 Sep 2022, 19:05 Denne måtte jeg faktisk google
Sier de alle😂
post liked by: Can2, Pancho P, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

@Can2 Hadde du studert illustrasjonen i starten av artikkelen hadde du spart deg for unødvendige latterutbrot og eventuelle problem med sjefen 🤣🤣🤣

PS. No veit eg godt at eg er hovudansvarleg her, men eg lurer fælt på kva slags tråd vi har forvilla oss inn i 😅
post liked by: RedTrafford, Can2, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Steinar Stenseth wrote: 21 Sep 2022, 19:10 Sier de alle😂
Ikke sant! :hah:
Pancho P wrote: 21 Sep 2022, 19:57 @Can2 Hadde du studert illustrasjonen i starten av artikkelen hadde du spart deg for unødvendige latterutbrot og eventuelle problem med sjefen 🤣
Der har jeg for å ikke gå inn på hovedartikkelen, men bare lese @Pancho P sitt innlegg. :-| (Jeg ser lite til sjefen i det daglige, men har en del kunder som kan komme til å undre seg.. :hah: )

For å pense tilbake på trådens tema; det finnes brettspill i mange sjangere!
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Og med dét vart Hans ein Niemand for resten av livet.

https://www.vg.no/sport/i/5BGyP1/wall-s ... akkpartier
post liked by: Can2, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Brettspill er gøy!

Uheldigvis liker ikke samboeren min noen typer spill.. annet enn yatzy. :zzz: :/
Så brettspill skjer som regel bare når jeg er sammen med kompiser. Jeg har bare spilt ticket to ride et par ganger, men det var gøy. Det har blitt lite spillekvelder de siste årene, men når det først blir, så går det i Superclub. (et fotballmanager brettspill)
Anbefales sterkt til de av dere som ikke har prøvd det.

Ellers så har det faktisk blitt mye sjakk de siste par årene. Interessen er blitt så stor at det frister å finne seg en sjakk-klubb så man kan spille litt "over the board" også, og ikke bare på nett. Men føler jeg må bli litt bedre først. :-|
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

Har kikket litt på superclub tidigere, @Lingard, og det virker ganske artig. Er det et spill som tar lang tid å sette seg inn i for folk uten erfaring fra manager-spill generelt eller er det litt mer "plug and play" enn det virker som?

Vurderer å kjøpe det for å ha spillkveld med kompiser, men usikker på tidsbruken på det og om det funker å spille over tid, i ny og ne, eller om det må avsluttes hver gang?
post liked by: Blodfink
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Det er en del regler å sette seg inn i, så man trenger noen timer for å avslutte. Men det går fint an å sette seg ned og lære underveis. Men ja, man avslutter hver gang man spiller.. og om man ikke rekker å bli ferdig, så er det bare å begynne på nytt neste gang.
Det går raskere jo flere som kan reglene. Litt avhengig av deltakere, men jeg vil si man bør ha 3-5 timer i starten. :D
Post Reply