PC-spill

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Man ser jo også at Juve heter Piemonte Calcio på FIFA20. Juve har fått en god deal med spillselskapet Konami og dermed ikke på FIFA20. Det kan fort bli det som blir realiteten på mange av de spillene i fremtiden. Husker hvertfall når jeg spilte Pro Evolution Soccer før så hadde de jo nesten ingen rettigheter.

MarcelLarsen
Posts: 11
Joined: 27 Nov 2020, 08:21
Liker gitt: 4
Liker mottatt: 2

hva det siste PC-spillet du spilte?
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Spilte Hollow Knight for en stund siden (veldig vanskelig, men fantastisk bra). Siste par ukene har jeg holdt på med Terraria. Visst ikke mye om det egentlig, men synes det har vært artig. Har visst solgt 35+ mill kopier, så ikke akkurat en mislykket indie-satsing :D

Noen venner driver på med WoW classic, men jeg har aldri prøvd det eller originalen.

Ellers går det mye i Civilization 4 (uendelig mye bedre og dypere enn de nyere versjonene).
post liked by: Elkey
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

offside wrote: 30 Jun 2020, 08:05 Man ser jo også at Juve heter Piemonte Calcio på FIFA20
De kalles for Zebra i Football Manager... men ikke noe en liten "Name Fix"-fil og sletting av et par filer ikke kan rette opp i :-)
post liked by: offside

Deleted User 430

Testet FM20 i fjor, da det kom som gratis nedlastning, men slettet det raskt. Har blitt alt for omfattende og tidkrevende etter min smak.
Ruller heller en sesong eller to med cm97/98 i ny og ne om jeg kjeder meg eller er lei NHL på PS4 :D
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

FM21 er mye bedre. Og my raskere save og load tid enn tidligere.

Spillet er omfattende eller raskt avhengig av graden av delegering. Nesten alt kan delegeres, og da kan du fokusere på det gøye - taktikk og overganger.

Kampene kan også settes opp med kun kommentarer eller 2D. Det må ikke være 3D

Deleted User 430

Elkey wrote: 19 Apr 2021, 18:06 FM21 er mye bedre. Og my raskere save og load tid enn tidligere.

Spillet er omfattende eller raskt avhengig av graden av delegering. Nesten alt kan delegeres, og da kan du fokusere på det gøye - taktikk og overganger.

Kampene kan også settes opp med kun kommentarer eller 2D. Det må ikke være 3D
Skal vurdere å teste ut det nyeste en dag, men selv med all delegering syns jeg det ble for tidkrevende. Mye mulig det er fordi jeg egentlig ikke liker å delegere, overstyrer de jeg har delegert til og heller vil ha kontrollen selv fordi jeg liker å spille "hele spillet" når jeg først spiller, men likevel.. :D

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Cm er gratis å laste ned om dagen. Treng kun dtools (eller CD brenner). Kan vere litt trøblete på nyare system, men er gode guidar på dette også. Spør gjerne.
Så over til kven eg vil kjøpe. Vel, om ein klarer å få cm-guden Maxim Tsigalko er du vel berga. Han puttar alvorlege mengdar mål og er heilt umenneskelege. Ellers er stadig Kristian Onstad og Robert Evensen store talentar. Og ein kan sikre seg Rekdal gratis veldig ofte då han vert sparka som spelande manager og ergo gratis.
post liked by: Pangaea, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Var det i denne versjonen legendariske Mark Smith eksisterte? Guddommelig høyreback som, om jeg husker riktig, en eller annen researcher hadde lagt inn uten at det ble fanget opp at det var en 'falsk' spiller. To Modeira eller noe slikt var av samme sorten, men han fant jeg aldri selv. Dette var jo tiden nesten før internett :nerd:
post liked by: Pancho P

Deleted User 430

Mark Smith tror jeg var et år eller to tidligere, @Pangaea. Mike Duff, derimot, var "the man" på høyrebacken i 01/02-versjonen.
Tó Madeira var en researcher som jobbet for SI, ja. Lagde seg selv og var, sammen med nevnte Maxim Tsigalko og Cherno Samba, de sikreste kortene for 50+ mål i sesongen.. Good times👌
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
JørgenT wrote:31 May 2022, 04:58 Treng kun dtools (eller CD brenner)
Funker fint å bare høyreklikke og trykke monter i Windows også.
post liked by: Pancho P, Pangaea
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

Det er fleire legendariske spelarar på CM 01/02 som aldri blei like gode i verkelegheita som i spelet. Cherno Samba var i spelet ein goalgetter av rang som starta karrieren i Millwall og som fort scora 40 mål pr sesong i spelet. Han var rekna som eit supertalent då spelet vart utgitt og fekk over 20 kampar for ekte aldersbestemte engelske landslag. Dessverre tok karrieren hans aldri av og han la opp i ein alder av 27, då som FK Tønsberg-spelar...

Manchester United-fans kjenner kanskje Kennedy Bakircioglu best frå prøvespelet hans i United på slutten av 90-talet. Han fekk aldri sjansen på Old Trafford, men var eminent i fleire offensive posisjonar på spelet. Visstnok vart han så skuffa over ikkje få tilbud frå United at han i staden spela CM med seg sjølv som United-spelar til langt på natt for å realisere draumen sin... Uansett vart det ein brukbar karriere for Kennedy også i det verkelege livet. Han fekk kampar for Twente, Ajax og Racing Santander i tillegg til at han fekk 14 kampar for det svenske landslaget. Han vert også rekna som ein av tidenes beste spelarar på Hammarby.

Ein annan svenske med kultstatus pga CM er Tonton Zola Moukoko. Eg snappa han alltid opp frå Derby på starten av første sesongen og han bøtta inn dusinvis av mål og assists, uansett kva posisjon eg brukte han i. Den ekte Tonton måtte nøye seg med ein håndfull kampar for svenske amatørlag.

Den mest legendariske CM-spelaren av alle er likevel den kviterussiske spissen Maxim Tsigalko (eigentleg heitte han Maksim Tsyhalka). Han begynte karrieren i Dinamo Minsk og var ein notorisk målscorar på begynnelsen av 2000-talet, også i røynda. I 2003 fekk han også eit par landskampar for Kviterussland (no skal det vel heite Belarus?). Dessverre var vår kjære Maksim svært skadeplaga og han måtte legge opp som 26-åring. I spelet vart han raskt verdens beste spiss og han klaska fort inn 50-60 mål pr sesong.

Trass i at Maksim vart ei global superstjerne pga sine virtuelle ferdigheiter, levde han i uvissa om sin eigen popularitet, mest fordi CM ikkje eksisterte i heimlandet hans. Etter endt karriere begynte han å arbeide innanfor byggebransjen for luselønn, men han måtte gi seg pga at kroppen ikkje tolte påkjenninga. I eit intervju som 37-åring trygla han om hjelp for at han skulle kunne forsørge dei to borna sine. Tragisk nok døydde Maksim Tsyhalka av hjartesvikt kort tid etter. For tidenes beste CM-spelar vart livet det stikk motsatte av superstjernene sitt luksuriøse tilvere i den "ekte" verkelegheita.
post liked by: JørgenT, Ryder, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Kjente ikkje til akkurat den delen av Tsigalkos historie, men cm fans vil alltid hylle hans minne med å la han banke inn hundrevis av mål.
Ein som bør nemnast som potensiel stjerne er Aghahowa på Shakhtar. Og for dei som liker ein god deal er Taribo West gratis så passer fint for ein "medioker" klubb som ikkje kan handle stort i starten.
Visste heller ikkje om det at du kan installere med Windows heller, så her plukker ein opp litt av kvart.
post liked by: Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Wow, Pancho har innsikt ser jeg :)

Flere av de navnene var innom mine klubber også husker jeg nå. Bakircioglu var god, og Moukoko var rå som offensiv midtbanespiller om jeg husker riktig. Husker speiderne mine fant Cherno Samba, men tror jeg endte opp med å signere noen andre. Tsigalko har jeg aldri hatt, men har hørt om han i ettertid. Trist det gikk så dårlig med han i det virkelige livet :(

Jeg likte alltid å spille disse spillene med mer realisme enn de fleste. Startet alltid i laveste divisjon tilgjengelig i et land. Greit nok å bruke United når jeg var yngre, men det ble fort litt kjedelig også, for de var allerede best. Kjekkere å bygge opp min egen klubb fra scratch. I denne versjonen var sikkert det Division Three, og seinere ble det det Conference North/South, og enda seinere ble det på nivå 8 eller noe slikt, i fan-oppdateringer som jeg var med på å utvikle/teste. Derfor jeg fikk spille med lag som Trafford FC og FC United. Andre oppdateringer gikk enda lenger ned, men det kunne rett og slett ikke et system med 1-20 takle godt nok. Kort sagt spilte jeg etter LLM ethoset, som grovt sett handlet om å alltid bruke egne speidere til å finne spillere, starte på laveste nivå, ikke jukse/redigere, ikke quit-reload om man tapte kamper, ikke bruke nedlastede taktikker, osv osv. Etter hvert kom jo mye av dette med i selve FM-spillet, slik som mer realistisk scouting f.eks. Kunne selvsagt ikke med respekten intakt sende speidere til Sør-Amerika eller Øst-Europa som en klubb på nivå 8 i England, mens vi tok buss eller kjørte selv til kamper :D

Kort sagt prøve å oppføre seg som en reell manager med små ressurser, som bare tok ting på sparket med null erfaring fra før. Kunne til og med starte uten klubb, slik at vi måtte søke på alt som var av småklubber, før noen var gærne nok til å ansette meg! :D Det kunne ta et halvt år eller et år, og da var gjerne jobben å prøve å redde en klubb fra nedrykk, med komplett håpløse spillere, og totalt ubalansert lag. Free transfers galore -- hvis min ene håpløse scout klarte å finne noen!

Og kanskje til glede for @Pink Final, så var det utrolig hvis vi klarte å komme noen runder i FA Cupen, og kanskje være så heldige å møte et Championship eller PL lag borte. Da kunne vi få nok penger til å unngå underskudd et helt år, eller gå på solid overskudd. Man fikk dermed kjenne litt på magien ved FA cupen som mange lag i det virkelige livet nede i divisjonene kjenner på :)

En artig tid og jeg tør ikke tenke på hvor mange timer og netter jeg brukte på de hersens spillene. Men en liten pekepinn, og det kan være jeg erindrer feil på nøyaktig tall her, men spillene fikk en slags status-melding basert på hvor mye tid man hadde brukt på en save. Når det var 66 in-game dager, så var det noe om "devil" eller "hell" eller noe slikt. Og jeg hadde mange saves som gikk 20-30+ sesonger, med tilhørende sykt mye spilletid, fordi jeg elsket å bruke mye tid, og bade i statistikk. Inkludert å lage egne regneark med oversikt over lagene mine, spillerne, per sesong, osv. Oi..... det var en morsom tid :rofl:

Skal tro om de filene fortsatt ligger et sted... Hadde oversikt over attribute utvikling over tid også. Helt sykelig opptatt :joy:
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

@Pangaea Eg kom over ein artikkel om Tsigalko då han døydde og eg hugsa på den igjen då eg såg denne fine tråden om tidenes beste spel. Eg vil ikkje eingong prøve å anslå kor mange timar eg har brukt på CM heilt frå den første versjonen kom ut tidleg på 90-talet. For å omskrive George Best: Eg brukte mykje av studietida mi på å spele CM. Resten av tida kasta eg bort...

Eg var alltid skepisk til scoutane mine, så eg gjekk jamnleg innom stats frå alle divisjonane i England og Skottland for å plukke opp spelarar som speidarane kunne ha gått glipp av. I tillegg sjekka eg resultat og stats frå eit titals andre ligaer i tilfelle det skulle opp ein uslepen diamant. Dessutan huka eg aldri av for om spelaren var interessert eller ikkje, då eg såg på det som ein urealistisk funksjon. Dermed kunne eg bruke fire-fem timar kvar gong eg skulle leite etter nysigneringar, noko som skjedde relativt ofte. Det finst sikkert ein diagnose for slikt, men eg ser at eg ikkje er åleine 😅.

Det klart mest interessante var sjølvsagt å ta eit non-league-lag som Doncaster, Rushden & Diamonds eller Chester til topps i Champions League eller å få fart på ein sovande gigant. Eg spela også med United ein del gongar, men det var lite utfordrande fordi dei uansett hadde det beste laget og den beste stallen. Fekk ein i tillegg Tonton, Samba, Moukoko eller ein av dei andre stjernene, var det som å spele med 'cheat mode'. Tenk om ten Hag hadde funne fram til ein ekte Tsigalko før neste sesong!
post liked by: JørgenT, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Beste kjensla er når du tek ein klubb frå Skotsk nivå to til CL tittelen;)
CM blei for meg ei slags database på sjølve fotballuniverset. Spelarar som kanskje var litt "nye og ukjente" for ein ung mann frå Noreg var no nermare enn nokon sinne. Stjerner som Nedved og Batistuta vart motstandarar og nye stjerner som Per Verner Rønning og Giampaolo Pazzini på frammarsj!
Det var såpass innsikt i dei spelarane ein hadde at ein lett kunne danne seg eit bilete av spelestil og personlegheita til spelarane gjennom stats og utviklinga. T.d. vaks mi begeistring for min favorittspelar, Rosicky gjennom mellom anna CM og eg ba til fotballgudane om at han måtte havne i United ein dag...
Litt frustrerande er det på ein måte å byrje i Noreg då sesongane er heilt asymetriske med dei fleste på kontinentet, men er stadig morro å spele i Noreg.
post liked by: Pangaea
Post Reply