Tvilsomme eller rett og slett korrupte forhold

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Vet ikke om det er riktig tråd;

Men interessant fra VG i dag, rundt Messis overgang.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/qWPXO ... ser-lenger
– De kommer seg unna med det ved å blåse opp andre avtaler. Midlene til overgangene trenger ikke å komme fra hovedinntektene, som i hovedsak kommer fra mediene, sponsorer og publikum, sier han, før han raskt legger til:

– Disse klubbene har forsøkt å omgå regelverket lenge, og UEFA lar det skje. De sitter med hendene bundet på ryggen siden de er avhengige av oppmerksomheten de store stjernene og klubbene skaper. For meg ser det ut som at de nærmest legger til rette for «sportswashing», sier økonomiprofessoren.
Jeg mener hvert fall at disse rike eierne er i ferd med å ødelegge fotballen.
Noe må skjer, for det blir urealistisk høye priser og lønninger.

Disse klubbene kommer unna med det, for de har rike eiere men de andre klubben får ikke det til.
Lønningene og prisene er allerede nå kunstig høye.

En form for hvitvasking, og man kommer unna med det. UEFA har ikke klart å kneble dette, da det ikke er så lett for det er ganske komplisert regelverk og klubbene har mange inntektskilder.

Men når du ser nå på Paris for eksempel så trodde man at det bare skulle være mulig på FIFA online mode hvor du kjøper spillere.
De har gjort dataspill til virkelighet de.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Steinar Stenseth wrote: 10 Aug 2021, 19:47 Var jo bare å trykke på "play" på videoen under overskriften... :D
Hahahaha, der får jeg på nebbet for å bruke NoScripts osv for å forhindre litt av trackingen på nettet :D Noen ganger blir sentrale ting på en nettside fjernet, fordi den bruker et utall andre domener. Dermed så jeg ikke noe video på min "versjon" av Al Jazeera. Takk for videoen ;)
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Steinar Stenseth wrote: 10 Aug 2021, 22:05 Apropos shady saker..

PSG har nesten 7-doblet omsetningen sin siden Qatar kjøpte klubben i 2011 til avslutningen av regnskapsåret 18/19!
Kommersielle inntekter osv økte fra €26mill til €366mill i den perioden. Skikkelig flaks for klubben at "alle" plutselig ville sponse dem.....

https://showsport.me/football/psg-ligue ... ns-1557770
Viser dessverre hvor lett det er å koke bøkene, og hvor utbredt "sportswashing" er blant disse finansdoping-klubbene. Man City gjør det samme. FIFA, UEFA, FA, PL osv sitter bare og ser på at konkurranseelementet i sporten blir uthulet og forsvinner.

Skulle ønske vi hadde en Reset-knapp vi kunne trykke på. Kast ut søpla og begynn på nytt.
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

Pangaea wrote: 11 Aug 2021, 19:34 Skulle ønske vi hadde en Reset-knapp vi kunne trykke på. Kast ut søpla og begynn på nytt.
Hadde vært en drøm, det, men nå som UEFA skroter FFP så legitimerer de opplegget til klubber som City og PSG fremover. Omsetningen til disse klubbene kommer til å eksplodere fremover, sånn det ser ut nå, og snart vil "alle" drømme om en sjeik (med slekt og venner) eller et land som eiere. Kun for å ha muligheten å konkurrere..
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kan nok argumentere for at dette kan gå i en annen tråd også, men tar det her fordi jeg mener det viser noe av det strukturelle problemet med at PL i praksis har ingen regler for eiere og hvordan de (mis)bruker klubbene. Som et resultat av spesielt finansdopingen i Chelsea og Manchester City, og for så vidt også den egenhendige styrken i United pga vår sterke posisjon globalt (som vi hadde lenge FØR vampyrene bet oss i nakken), så er Premier League "off the chart" når det kommer til økonomisk styrke når man sammenligner med andre store ligaer i Europa. Jeg hadde selvsagt ingen interesse i Greed League, men man kan jo faktisk forstå hvorfor noe slikt var interessant for andre store klubber rundt i Europa. Det er jaggu ikke lett å konkurrere med oljestater og milliardærer, selv for store klubber som Real Madrid, Barcelona og Bayern München -- og Real Madrid har jo egentlig hatt den spanske staten i ryggen selv.

Til tallene hittil, altså per 14.08.2021, med kilde fra transfermarkt.com: Image

Legg så spesielt merke til det store forbruker i PL sammenlignet med resten, samt den "litt" ubalanserte balansen :D
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

I Newcastle tråden diskuteres penger, oljestater m.m. i PL.
Om det ikke spesifikt omhandler Newcastle, ta det gjerne i denne tråden :blush:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Siterer deg inn i denne tråden @Pink Final `


"Men har all respekt for dem som går i dybden på dette, og tar konsekvensene av det man finner ut.
Man bør vel slutte å følge med på PL og United i såfall?"

Man kan jo også tenke at det er greit med et så helhetlig bilde av tingenes tilstand som mulig, og så må man velge å lukke øya og hygge seg med fotballen allkevel. Det er jo litt komplisert selvfølgelig, men menneskesinnet er bra på å sile ut ubehagligheter...Sånn er det for de fleste. Om det er rett eller galt er en annen ting.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Blodfink wrote:10 Oct 2021, 12:16 Man kan jo også tenke at det er greit med et så helhetlig bilde av tingenes tilstand som mulig, og så må man velge å lukke øya og hygge seg med fotballen allkevel
Ja, noe sånt.
Blir litt hult selvsagt, innrømmer det.
post liked by: Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Skammelig at Schmeichel mfl må stå å svare for politikeres dårlige avgjørelser på den måten. Kunne ikkje journalistane ha stilt fotballspørsmål?

https://www.nrk.no/sport/nrk-ville-snak ... 1.15744954

Vidar Dale Fjeld

Det er jævlig merkelig at det er enkeltindivider som må ta støyten for unnfallenheten som diverse regjeringer verden over viser. Det er til å spy av og viser dobbeltmoralen og ryggløse politikere som er redde for jobbene sine.
post liked by: Pancho P, Blodfink

Deleted User 480

Jeg har ikke lest så mye i de trådene her inne som handler om fotball og politikk, foreløbig. Det et dog et tema jeg er engasjert i. Primært fra sofaen, og jeg er kun fotball-fokusert under kamper. -Og jeg ser en del kamper.

Det er derfor med en fare for å kaste sten i glasshus jeg sier dette; jeg kjenner jeg blir fysisk dårlig av mine gamle helter Peter og David. Det er helt åpenbart at de blir brukt i et kynisk spill for å "sportsvaske" Qatar. Gitt at det er deres mandat, kan de jo ikke snakke om annet enn VM, fotball og hvor fantastisk Qatar er. Jeg innbiller meg at de (David, Peter og co) har itredd seg et filter, hvor de bevisst velger å vite minst mulig om eventuelle negative sider og konsekvenser. Hvis noen likevel forsøker å få hull på den byllen (pressen) blir det både ubehagelig for dem og i tillegg utenfor det mandatet Qatar og FIFA har gitt dem.

Det "ambassadørene" jo faktisk gjør, er å godta elendig menneskelig behandling, forferdelige arbeids og levekår og fremme korrupsjon. I tillegg til et lovsysstem og en moralkodeks som ellers hører andre epoker til.

Så, jo, jeg synes det er helt legetimt å stille kritiske spørsmål til de som går god for et regime som bokstavelig talt går over lik for å få der som de vil.

I min drømmeverden hadde alle de store nasjonene boikottet dette VM'et. Det er på høy tid noen taler de høye herrer i FIFA midt imot. Så lenge spillerne synes det er helt greit å være med på dette, og Newcastle-supportere gladelig ikler seg sheike-drakter, kommer vi ikke til å få bukt med problemet.

Jeg har et håp, eller kanskje en drøm, om at folk som f.eks Marcus Rashford i framtiden tør å ta denne kampen, og få med seg publikum.
post liked by: Pancho P, PAK, Blodfink, Ryder, Pwint
User avatar

PAK
Donor
Posts: 82
Joined: 24 Oct 2021, 19:20
Liker gitt: 239
Liker mottatt: 154

Kunne ikke vært mer enig @Canto! 👏
post liked by: Pwint

Vidar Dale Fjeld

Canto wrote: 25 Nov 2021, 18:13 Jeg har ikke lest så mye i de trådene her inne som handler om fotball og politikk, foreløbig. Det et dog et tema jeg er engasjert i. Primært fra sofaen, og jeg er kun fotball-fokusert under kamper. -Og jeg ser en del kamper.

Det er derfor med en fare for å kaste sten i glasshus jeg sier dette; jeg kjenner jeg blir fysisk dårlig av mine gamle helter Peter og David. Det er helt åpenbart at de blir brukt i et kynisk spill for å "sportsvaske" Qatar. Gitt at det er deres mandat, kan de jo ikke snakke om annet enn VM, fotball og hvor fantastisk Qatar er. Jeg innbiller meg at de (David, Peter og co) har itredd seg et filter, hvor de bevisst velger å vite minst mulig om eventuelle negative sider og konsekvenser. Hvis noen likevel forsøker å få hull på den byllen (pressen) blir det både ubehagelig for dem og i tillegg utenfor det mandatet Qatar og FIFA har gitt dem.

Det "ambassadørene" jo faktisk gjør, er å godta elendig menneskelig behandling, forferdelige arbeids og levekår og fremme korrupsjon. I tillegg til et lovsysstem og en moralkodeks som ellers hører andre epoker til.

Så, jo, jeg synes det er helt legetimt å stille kritiske spørsmål til de som går god for et regime som bokstavelig talt går over lik for å få der som de vil.

I min drømmeverden hadde alle de store nasjonene boikottet dette VM'et. Det er på høy tid noen taler de høye herrer i FIFA midt imot. Så lenge spillerne synes det er helt greit å være med på dette, og Newcastle-supportere gladelig ikler seg sheike-drakter, kommer vi ikke til å få bukt med problemet.

Jeg har et håp, eller kanskje en drøm, om at folk som f.eks Marcus Rashford i framtiden tør å ta denne kampen, og få med seg publikum.
Dette er et tema som viser hvor mye pengene betyr i fotballen, og jeg frikjenner ingen. Og det starter med hvert lands egne regjeringer. Å gå på spurvene når gribbene sitter og venter på hvilken vei vinden blåser er feigt, og jeg er skremt over medias unnfallenhet og feighet. Nå kom ikke Norge til VM og VG og co kan igjen vise sin avsky. Jeg regner med at det ikke kommer en eneste reportasje fra VM i media. Og det betyr at vi fotballinteresserte ikke ser på VM? Gjør vi det har vi like mye skyld som Peter, David og de ryggløse.
post liked by: Blodfink, Pwint

Deleted User 480

@Vidar Dale Fjeld Når spurvene er glatte, ukritiske ambassadører så blir de også gribber.

At media er unnfallende, er en sannhet med modifikasjoner. Tidligere denne uken ble to journalister arrestert, fordi de hadde kritiske spørsmål ang. VM i Qatar.

De fleste medier i Norge har vært kritisk til VM i Qatar lenge før det ble klart at Norge ikke ble kvalifisert.

For min del er VM i Qatar såpass negativt at jeg ikke vil ha noe problem med å boikotte det.
post liked by: Pink Final, Pwint

Vidar Dale Fjeld

De samme mediene som viser kamper for kvalifisering til VM, og som betaler for rettigheter til å vise de. Kast den første steinen den som...Her gjelder enten eller, noe mellomting her ville ikke Horats heller ha godtatt. (den gylne middelvei)
post liked by: Blodfink, Pwint
Post Reply