VM 2022

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10525

Ser ikke noe fax nummer her, så da blir det postkort fra meg😄
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, Cola2, Can2, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Jeg kjøpte meg fax maskin brukt i 2015.
Men den virker ikke.
Kjøpte brukt fra Real Madrid 😉😆.

For å være litt seriøs.
Slukte ALT av fotball og sport på tv og live før.
Nå sendes det så mye at man drukner.
Ikke minst spilles det så ekstremt mange landskamper, og mange av dem er uviktige.

VM er jo viktig nok.
Men jeg klarer bare ikke å engasjere meg.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Pancho P, Cola2, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Pancho P wrote: 05 Dec 2022, 21:42 Er det vi, dei gamle gretne gubbane, som er for nostalgiske og vrange til å nyte kremfotballen, eller er det noko fundamentalt feil med dagens toppfotball?
Godt spørsmål, det er noe gæli, men vet ikke helt hva. Er nok noe med nostalgi au.

Det kjedelige i kveld var at jeg røk på bet over 6 mål... (Brasil-S.Korea), ang. å se kamper eller ei: Jeg ser de kampene som går når jeg ikke driver med noe annet. Det har vært noen gode matcher og noen kjedelige. Har vel sett 6 kamper mer eller mindre i sin helhet.

Kvaliteten har nok aldri vært høyere, samtidig er det kjedelig til tider. Det er jo dette med penger og topptungt styre og stell...Ting er jo wrecked...

Men det er det jo i klubbfotballen au. Vi har jo diskutert en del rundt dette på forrige og nåværende forum. Jeg veksler mellom å tenke at jeg ikke gidder mer, til å tenke at det ordner seg nok. Litt som med et ikke helt optimalt forhold :hah:

Det er jo kjipt å måtte legge hele interessen på hylla, men skjer det så skjer det. Foreløpig så går det nok fortsatt i bølger ei stund. Men: Jeg har begynt med noe de to siste sesongene som jeg aldri ville funnet på tidligere: Å velge bort United-kamper uten at jeg er tvunget til det...
post liked by: Pink Final, Pancho P, RedTrafford, Cola2, Can2, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Det ryktast at Real Madrid gjekk over til den sterkt undervurderte flaskeposten etter fadesen med de Gea, så eg reknar med at du fekk maskinen billeg, @Pink Final😆

Elles er eg einig med fleire her. For min del trur eg det dreier seg om ei blanding av overmetting, misnøye med kommersialisering og pengegaloppen i dagens fotball, ein dose nostalgi og kanskje ein dert av sutregubbesyndromet.

Det gledelege er uansett at eg gleder meg meir enn vanleg til romjulsfotball frå balløya.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Cola2, Can2, Belfastboy, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

VAR er også et moment som ødelegger min glede rett som det er.
VAR gjelder jo ikke kun i VM, gjelder PL, CL og klubbturneringer også.
Et VAR som hadde fungert kjapt og rettferdig kunne vært bra.
Men slik VAR ikke fungerer tar det bort den spontane gleden.
Åpenbare overfall blir ikke sett nærmere på, mens millimeter offside følges til pinlig (u)nøyaktighet.

VAR brukes foreløpig ikke i de lavere divisjoner.
Er faktisk befriende å se slike matcher.

Ellers har vel flere et poeng i at når man blir eldre nås kanskje metningspunktet for hva man vil se av fotball fortere?
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Cola2, Can2, Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Lett å liste opp det jeg har sett:
Straffespark konkurransen Japan - Kroatia, så kun den.
Telte på knapper, medisiner og flasker med Coca-Cola ang Brasil - S-Korea.
Brasil fan siden 1966, hvor Gordon Banks reddet en heading fra Péle fra 5-meteren. Dermed ble det å se kampen.
1. omgang ble som å se de gamle heltene "leke" seg på matta. Og første gang jeg har sett ett Brasil ha ett forsvar, og VMs beste målvakt.
Dette var sambafotball fra "gamle" dager.
Led meg igjennom 2. omgang, selv om det var noe bra spill, men tittet på klokka flere ganger og vurderte å ta med meg slutt resultatet i avisene i dag
post liked by: Can2, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, Pink Final, Blodfink
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Mange fornuftige betraktninger her. Jeg har også sett noe, men ikke hele kamper. Det har nok både med bakteppet og appellen på det å gjøre, som flere er inne på. Jo, kanskje det har noe med metningspunkt generelt å gjøre. Samtidig har vel en del av utviklingen gått i feil retning; VAR som @Pink Final er inne på, at alt skal overanalyseres, og måles på et detaljnivå som ikke har vært tilfellet før. Hvor er det umiddelbare, fokuset på briljansen og Maradona-typene? Pele-typene? Bobby Charlton-typene? Neymar er visstnok det helt store navnet. Personlig har jeg vasker med å se den helt store appellen med han.

Jeg synes det var moro med 3/4 United-spillere i Brasil-laget, og ønsker at de (og øvrige) gjør det bra nok til å dra med seg selvtillitt men uten overbelasning og skader. Kjenner forøvrig at jeg er relativt likegyldig, selv om jeg leser resultater og følger med litt fra sidelinja.

Om Unitedengasjementet dabber av etter hvert, vet jeg ikke. Selv om noe av de samme problemene er der, så har jeg fremdeles stor glede (og dels frustrasjon selvsagt) av Man. United. Hadde mye mer lyst til å se United-damene enn VM-kamp f.eks. (Selvfølgelig ganske hyggelig når man liker å se på både fin fotball og damer. :blush: )
post liked by: Cola2, Belfastboy, Pink Final, RedTrafford, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Can2 wrote: 06 Dec 2022, 11:29 . Hvor er det umiddelbare, fokuset på briljansen og Maradona-typene? Pele-typene? Bobby Charlton-typene? Neymar er visstnok det helt store navnet. Personlig har jeg vasker med å se den helt store appellen med han.
De du nevner, minus han siste, de fikk deg til å se og nyte kampen.
Han siste du nevner, nevner ikke navn, håper at han ikke får spille mere i VM.
Péle har rekorden og den håper jeg at han får beholde den tiden han har igjen, og håper på en del år igjen for han.

En ting jeg fikk med meg i pausen, var at nå klarte alle lag å løpe og ha ett høyt tempo, tror det var G. Nevil som uttalte dette

Uansett så er Péle den største for meg, det var ikke de lønningene som er i dag.
Og en av de kampene, har ikke sett så mange live, var en kamp Tom A. Schanke fikk til på Ullevål.
Péle & New York Cosmos mot ett sammen satt lag med Norske spillere
post liked by: Can2, Pink Final, RedTrafford, Blodfink

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Syns var burde blitt brukt litt meir som i hockey kanskje. Det er vel nemnt eit par gonger før, men å kunne utfordre eit par avgjerdsler ila. Kampen med konsekvensar kunne vore interessant. Og kanskje innføre effektiv tid og passivt spel også;)? Hadde heilt uironisk gjort ting interessant.
Kva angår Brasil syns eg faktisk det er måte på. Fint å bli glad, men er lov å ta det litt med ro også. Litt empati for motstandaren, men igjen så er eg idealist og trur at folk bryr seg om andre.
post liked by: Can2, Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

JørgenT wrote: 06 Dec 2022, 13:10 Og kanskje innføre effektiv tid og passivt spel også;)?
Effektiv spilletid er jeg totalt enig i.
Men fortell meg hvor det står t regelboken til hockey ang passivt spill?
post liked by: Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Cola2 wrote: 06 Dec 2022, 13:25
JørgenT wrote: 06 Dec 2022, 13:10 Og kanskje innføre effektiv tid og passivt spel også;)?
Effektiv spilletid er jeg totalt enig i.
Men fortell meg hvor det står t regelboken til hockey ang passivt spill?
Nei, det var ein handball adapsjon:)
post liked by: Cola2, Pink Final, Pancho P
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Sorry, sporer litt av her, men så denne på FB
hockey.jpeg
hockey.jpeg (63.06 KiB) Viewed 355 times

Punkt 1 - 4 -5 er jeg ikke enig i
Men vil ha med punkt 6: Effektiv spilletid. (Flaut når VAR bruker 3 min for å avgjør offside, og denne tiden blir stort sett ikke lagt til
post liked by: Can2, Pink Final, Pancho P, JørgenT
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Ser at Portugal topper laget sitt for første gang dette mesterskapet.
post liked by: Mr H, Blodfink, RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

G. Ramos hamra den greit inn. Fernando Santos fant seg ikke i ablegøyene til CR7
post liked by: Pancho P, Pink Final
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Fått med meg 1 av 5 mål :hah: multitæsker litt, kampen er i bakgrunnen, jaja, får vente til høydepunktene da. Fikk med meg at Bruno ikke har gitt seg helt med skuespill, det var ikke så vondt vel Bruno. I PL hadde det kanskje ikke blitt blåst der? VM gir gult kort til "albuen". Det så i hvert fall litt vel dramatisk ut fra sofaen. Men taktisk smålurt er det jo.

G. Ramos blir heller ikke billig...Er linka til United og en del andre...
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Fikk med meg det sjette målet. Felix med fin assist. Ramos 3 mål ja, greit levert.
post liked by: Pink Final, Can2
LUHG!
Post Reply