Norsk klubbfotball

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Publikumssnittet Eliteserien 2021, basert på solgte sesongkort og billetter. Publikumstallene er etter at det ble tillatt med full stadion igjen i Norge:
Rosenborg: 12 380
Viking: 11 973
Brann: 10 810
Lillestrøm: 5778
Molde: 5325
Vålerenga: 5318
Sarpsborg 08: 4698
Strømsgodset: 4444
Bodø Glimt: 4267
Haugesund: 3979
Kristiansund: 3934
Odd: 3895
Sandefjord: 2692
Mjøndalen: 2435
Tromsø: 2408
Stabæk: 2361


Eliteserien mister jo et av publikums lagene, når Brann ikke er der. Som Viking supporter er jo dette et av høydepunktene i sesongen. Mye publikum, og stemning. Så de må gjerne rykke opp igjen. Satser på at Huseklepp for sving på sakene.
Hva har skjedd med Vålerenga? Ikke akkurat stor effekt av ny arena. Her må det skjerpings til @Pink Final 😊
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Veldig rart at ikke VIF trekker mer folk, selv om det ikke er noe nytt. Det er jo ikke sånn at oslofolk går mann av huse for å se Skeid eller Lyn heller, så kan ikke skylde på den lokale konkurransen.
post liked by: Buchan
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Veldig rart at det er så liten interesse for Vålerenga?
Det er trossalt Oslos største klubb.
Hva kan dette skyldes?
Kanskje det hadde vært sunt med litt konkurranse?
Har jo ikke vært en konkurrent der siden 2009.
post liked by: Buchan
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Sett på bakgrunn av innbyggertall burde jo Vålerenga ha trukket MYE mer folk.
Når tallene er så lave bunner det nok i to ting.
Det første er mangel på interesse.
Folk i Oslo favner ikke sitt/sine lag slik de gjør i Bergen, Trondheim og Stavanger.
Den andre grunnen er mangel på suksess og identitet.

Så må det nevnes at spesielt i Bergen og Trondheim er det svært langt til nærmeste konkurrerende klubb.
Rundt Oslo har man jo bl.a Lillestrøm og Stabæk.
Jeg vil tro at Rosenborg henter fans fra Dombås i sør til Grong og Snåsa i nord.

Ellers kaster jeg stein i glasshus.
Har ikke vært på kamp på flere år.
Lenge siden jeg var fast inventar på tribuna.

Vålerenga hadde vel sine beste år på antall rundt 2004 og 2005.
Da var stemningen på sitt beste.
Hele ‘Vestbredden’ og ‘Gazastripen’ - flere tusen syngende.

Vålerenga har ofte hatt en stor syngende gjeng, men ikke så mange ‘vanlige’ supportere.
Det har også tapt seg.
Nedturen begynte som det ofte gjør, med indre uro.
Uenighet mellom de britisk inspirerte på Vestbredden, og de ulike ultra gruppene som vokste fram på Gaza.
Kultur kræsj, og etterhvert sank antall syngende drastisk.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
I følge European Football Statistics for Norge har:

Rosenborg hatt høyeste snitt 38 sesonger.
Brann hatt høyeste snitt 15 sesonger.
Skeid hatt høyeste snitt 10 sesonger.
Viking 4 sesonger.
Lyn 1 sesong.
Strømsgodset 1 sesong.
Vålerenga 1 sesong.
post liked by: Ryder, Buchan, offside
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Gir mening det, @Pink Final, selv om det som du sier uansett burde vært flere. I alle fall godt over 10 000.
Du har rett i at det er mindre konkurranse hos f.eks RBK - i selve Trondheim er nok situasjonen lik VIFs i Oslo, men RBK har ingen konkurranse fra omlandet. Veldig mange av de som drar fast på Lerkendal kommer fra randkommunene.
Når det er sagt, er 12 000 et veldig svakt snitt til RBK å være, og det er stadig synkende. I 2007 var snittet på nesten 20 000, og 17 000 så seint som i 2017.
post liked by: Pink Final, Buchan

Deleted User 430

Pancho P wrote:05 Jan 2022, 21:18 Legg til at laget må halde meterregelen på trening fordi dei ikkje kvalifiserer som 'toppidrettslag'
Er vel lenge siden Brann har vært kvalifisert som "toppidrett" uavhengig av divisjon..? :D
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Nå er jeg fra litt vest for Oslo.

(Hadde sesongkort hos Stabæk i endel år, frem til de fant ut at det var en god ide å flytte inn i en flerbrukshall på Fornebu …)

Men sett utenfra er ikke Vålerenga et lag for hele Oslo.

De har en tydelig østkant / arbeiderklasse identitet. Hvilket er blitt tydeligere understreket nå som de har sin egen stadion på Valle Hovin. (Fra 1944 til 1999 holdt de jo til på Bislett, hvilket vel er den stadionen som er mest nøytral for folk fra hele Oslo mtp både historie og lokasjon). De årene der både Lyn og Vålerenga holdt til på Ullevål Stadion var ganske gøy. Men samtidig så er det jo et ganske kjedelig område, skvist inn mellom ring 3 og boligområde #1 for akademikere og NRK-folk.

Hvis en skal generalisere veldig tenker jeg at vestkantfolk som holder med Lyn gjør det bare helt overfladisk, og kommer fra en bakgrunn der man ikke har noe særlig til supporterkultur (høyt utdannede og/eller bemidlede individualister som nærmest synes det er flaut å synge/rope/heie i takt med andre).

I tillegg er Oslo en så stor by at folk heller identifiserer seg med bydelen en kommer fra snarere enn byen som helhet.

Folk jeg f.eks. kjenner som er oppvokst på Grünerløkka holder ikke med Vålerenga men med Grüner fotball. Bor du sydover (Nordstrand, Holmlia) er det helt tydelige identiteter. Det samme med Grorud (som også har sitt eget lag).
post liked by: Pink Final, Pancho P, Buchan, offside, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

@Steinar Stenseth. No er det vel berre Bodø/Glimt, Molde og til nød Viking som driv med noko som likar toppidrett i Norge, men eg tar poenget ditt😂😂😂
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

@red takk for oppklaring. Makes sense det du sier.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Overraskende at det er så lave tall i f.eks. Tromsø også. Det er en stor by. Og Glimt er jo minst et par steinkast unna! :D

Var ikke klar over at det var blitt såpass lave tall i Rosenborg. Der brukte det jo å være fulle tribuner med rundt 20.000 tidligere, eller enda mer. Og det ganske lenge etter Eggens glanstider med jevnlig CL-fotball.

Jeg har aldri gått mye på kamp i Norge, ble noen ganger når jeg studerte i Molde, og Hødd når de var høyt oppe, men har egentlig aldri hatt en veldig sterk tilknytning til et norsk lag. Det nærmeste er Rosenborg, mye pga Eggens fotball. Derfor vet jeg ikke hvordan prisene på sesongkort og billetter har utviklet seg i Norge. Men om det er i nærheten lignende eksplosjon som i England, så har sikkert en del forsvunnet fra tribunen av den grunn. Ikke nødvendigvis priset ut, mange tjener jo rimelig fett i Norge, men når det blir et større og større innhugg i budsjettet, og kvaliteten på spillet er relativt dårlig, så er det sikkert fristende å kutte det ut med mindre man er blodfan. Videre vil jeg tippe at 'konkurransen' fra engelske TV-sendinger spiller inn også?

Uansett (mangel på) tilknytning, så synes jeg det er skikkelig morro at Bodø/Glimt har gjort det så bra, og bygget opp et solid sportslig fundament. De har blitt det nærmeste vi kommer gode, gamle Rosenborg, der spillere forsvant i hytt og gevær, men nye kommer til, og spillet fortsetter stort sett som før, fordi systemet er så godt etablert fra trenerteam og øvrig apparat.

For å ta den tangenten, så synes jeg det er trist at dette systemet i stor grad har blitt hullet ut i Rosenborg, og det til tross for veldig god 'opplæring' fra Eggen. De burde blitt fårt Ajax, og fortsatt med samme identitet og type fotball som Eggen bygde opp. Han skrev vel også flere bøker om det, så det er ikke akkurat slik at man ikke vet hva han prøvde å oppnå, verken taktisk eller filosofi, for å spe på med LVG terminologi :P

Det blir jo faktisk spennende å se om Bodø/Glimt nok en gang klarer å vinne serien når halve laget forsvinner. Selv om det har en god trener og solid sportslig fundament, så trenger de kvalitet i spillermateriellet også. Klarer de å få inn nok riktige spillere?
post liked by: Pink Final, offside
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Bodø har skaffet seg et solid fotfeste, jeg har fulgt med Bodø fra de var i OBOS ligaen. Det er det beste laget jeg har sett i OBOS ligaen. De spilte helt rått. Så jeg er ikke overasket over den utveklingen de har hatt. 2019 endte med sølv og 2020 med tidenes gull. 2021 var også en bra sesong.

Det er lettere å bygge på suksess, de har bevist nå i 3 sesonger at de har noe der oppe å gjøre. Det er neppe en slik tilfeldighet hvor det har vært "underdogs" som har vunnet for så å kollapse igjen.

De rir på en bølge, samt at de får solgt spillere for store summer. De har nå deltatt i Europa og er videre i gruppespillet. Det generer inntekter, og da kan de fortsette med å forsterke laget.

Nå er jo Bodø laget alle vil til.
Jeg tror de kommer til å ri videre på denne bølgen.
God trener, godt lag pluss at de har vel fått inn en god del millioner på konto, da snakker vi ikke små summer heller.
post liked by: Pink Final, Buchan

Deleted User 429

Pangaea wrote:06 Jan 2022, 23:12 Overraskende at det er så lave tall i f.eks. Tromsø også. Det er en stor by. Og Glimt er jo minst et par steinkast unna!
Litt lave tall, ja, men selv om Tromsø er en rimelig stor by er det ikke så mye mer enn noen små klynger med hus innenfor en times kjøring unna, og kun ett tettsted med 1000+ innbyggere innenfor ca. to timers kjøring unna. I tillegg er store deler av befolkningen i byen folk som har flyttet dit fra andre steder og de har ikke nødvendigvis noe forhold til den lokale fotballklubben (noe som kan sies om de fleste byer, men Tromsø hadde bare 10k innbyggere på begynnelsen av 60-tallet så veksten der har vært ganske ekstrem). Skal dog sies at de greide å få inn 50% flere på kampene når de var i toppen av OBOS, så de bør ligge noe høyere enn denne sesongen.
post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Brannvesenet i Bergen melder at de har rykket ut til Brann stadion etter melding om røykutvikling. Undersøkelser viser fem minutter senere, klokken 11.55, at det ikke er noe brann på stedet.
Sesongen er jo over? :hah:

Deleted User 480

😁 Det er lite Brann på stadion pr. nå, i alle betydninger av ordet.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Angående tilskuersnitt, grei oversikt og corona-tiltak i en og samme artikkel her.

https://www.fredrikstadfk.no/nyheter/10 ... itt-i-2021
post liked by: Pink Final
LUHG!
Post Reply