Norsk klubbfotball

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

red
Posts: 1522
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2262
Liker mottatt: 4106

Det Kjetil Knutsen har fått til å Bodø/Glimt er virkelig imponerende ja.

Og samtidig gjør det meg litt trist. For det viser at potensialet til Eliteserien er veldig mye større enn det en jevnt over har fått til, hadde vi bare hatt flere trenere på hans nivå.
post liked by: Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10430

Rekdal gjorde for så vidt et godt inntrykk overfor media i dag, men han er nok avhengig av en sjarmoffensiv veldig fort - både når det gjelder spill og resultater - for å overbevise trønderne. En sur Moldenser, som sjelden har gått av veien for å kritisere klubben tidligere, stiller med et ganske greit handicap i Trondheim...
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13329
Liker mottatt: 8515

Skal ikkje hevde å ha inngåande kjennskap om Rosenborg, men frå utsida ser det ut som ei fornuftig tilsetting. Eg trur at klubben (i likheit med United) treng å lausrive seg frå gamle dagars metodar og tankesett og ta steget inn i den moderne fotballen sin tidsalder. Kjetil Knutsen var nok den ideelle kandidaten, men eg trur Reka også kan gjere ein utmerkt jobb. No seier eg ikkje at Rekdal nødvendigvis er ein representant for den nye, moderne fotballen, men han tar iallefall med seg eit nytt tankegods inn på Brakka.
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 108

Føler denne ansettelsen ligner litt på da United hentet Mourinho. Hva som helst kan skje. Suksess og fiasko er like nær. Jeg bor 25 minutter kjøring fra Lerkendal. Stolt av å si at både barna og jeg har vært flere ganger på Old Trafford enn Lerkendal.
post liked by: Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10430

Pancho P wrote: 20 Dec 2021, 18:17 Skal ikkje hevde å ha inngåande kjennskap om Rosenborg, men frå utsida ser det ut som ei fornuftig tilsetting. Eg trur at klubben (i likheit med United) treng å lausrive seg frå gamle dagars metodar og tankesett og ta steget inn i den moderne fotballen sin tidsalder. Kjetil Knutsen var nok den ideelle kandidaten, men eg trur Reka også kan gjere ein utmerkt jobb. No seier eg ikkje at Rekdal nødvendigvis er ein representant for den nye, moderne fotballen, men han tar iallefall med seg eit nytt tankegods inn på Brakka.
Kan godt hende det går strålende, men i så fall mer på grunn av flaks enn dyktighet og god planlegging.
RBK har definitivt et problem når det gjelder å balansere historien opp mot nåtiden, og har gjort mange feil de siste årene i så måte. Eggen-arven er sjeldent godt definert, og behandlet på rett måte kunne den gjort RBK til et slags norsk Ajax med svært tydelige kjennetegn fra a til å. Men det krever at de som bestemmer både i styrerom og på banen vet hva dette er, hvordan det implementeres og oppnås på lang sikt.
I stedet gjøres det spake forsøk på å få trenere og spillere fra andre «skoler» til å passe inn, med identitetsløse lag som resultat - lag som ikke evner å engasjere publikum verken sportslig eller emosjonelt.
Det er uansett ikke tillitvekkende at klubben nok en gang må gå for tredjevalget (Horneland var vel ikke topp fem i sin tid). Så er det selvsagt lett å være etterpåklok og si at de burde luktet Kjetil Knudsens potensial mye tidligere, men det er et tankekors når de lar en så åpenbart ideell kandidat slippe gjennom maskene. Per nå er de langt unna å være en klubb som kan knipse i fingrene og få det de peker på.
post liked by: Pancho P, Pangaea

Deleted User 480

Jeg vet ikke helt om Kjetil Knudsen ville funnet RBK som et sportslig og kulturmessig interessant nok "produkt". Han er i en klubb som virker sunn og fornuftig drevet. Han virker å ha innarbeidet et system som er en suksessoppskrift i Glimt. Det kunne kanskje ha fungert i RBK også, men jeg ville tippe det neste naturlige skrittet for Knudsen vil være til noe større enn norsk eliteserie.

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Kanskje Knudsen kunne prøvd seg i Nederland eller Tyskland. Fleire klubbar der har jo god tradisjon for å byggje lag og utvikle spelarar. Salzburg er også spanande i sånn måte og e.v. Belgiske toppklubbar? Berre ein tanke.
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10430

Ja, på dette tidspunktet hadde det vært dumt av Knudsen å ta over RBK, altfor mange dårlige kokker som skal legge seg borti. I Bodø har han full kontroll. Tror også en middels stor europeisk liga hadde vært passende for ham per i dag. Skulle RBK hentet ham, måtte det strengt tatt vært for to år siden.
User avatar

offside
Posts: 1306
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Mye interessant som blir skrevet her, mange av dere har god innsikt i norsk fotball det er gøy! :-)

Når det gjelder Rekdal til RBK så syntes jeg det er ganske kult, jeg syntes Rekdal er en kul type han snakker fra levra. Han er en dyktig trener og det er jo gøy at han har fått ta over en toppklubb. Det har han jo aldri fått før. Det blir jo interessant å se hvordan han klarer dette med betydelige midler og mulighet til å ha et slagkraftiglag.

Men som mange andre påpeker her så burde vel RBK ha gått for Kjetil Knutsen. Men det er kanskje ikke så lett for RBK å bare peke slik at de får den de ønsker. Hadde RBK vært med I CL som før i tiden så hadde de garantert fått Kjetil Knutsen. Uansett jeg er imponert over han og det han har fått til. Det som imponerer meg mest er jo måten Bodø spiller på. Det er knallmoro fotball uansett hvilket lag man holder med. De feide jo Roma av banen, det var helt rått!

Tilbake til Rekdal, jeg fulgte med en del på OBOS ligaen i år da Jerv er laget mitt i Norge. Det han fikk til i Hamkam er imponerende. Det var et lag som for noen år siden var i PostNord ligaen. De var et bunnlag i OBOS og på 18 måneder vinner han OBOS ligaen med Hamkam. Det er sterkt uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg så de mot Jerv i begge kampene, og ja det er et voksent robbust lag. Gode i begge bokser og veldig kliniske, og mitt inntrykk er en enorm duellkraft.

Det som dog overasker meg litt, jeg så intervjuet med han i går hvor han snakker om at RBK skal spille offensiv fotball. Det jeg så av Hamkam var ikke akkurat Bodø fotball. Det er mer et voksent robust lag. Jeg så ikke alle Hamkam kampene så klart men det var ikke den fotballen Rosenborg fansen ville jublet over, dette var med Erik Hamren stil over årets Hamkam lag enn Eggen fotball. Veldig godt organiserte, jobber knallhardt og satser mye på hodestyrke.

Jeg er overbevist om at han vil få RBK til å bli er godt organisert lag som vil være vanskelig å trenge gjennom, det blir et bedre RBK lag enn 2021 tør jeg å påstå.

Men jeg er spent på hvordan han vil takle dette med forventninger om fremoverrettet fotball. Det inntrykket jeg fikk av Hamkam er jo nettopp Mourinho fotball.

Det spørs om man ikke må spille Bodøfotball når man kommer opp et nivå og skal spille mot de beste, jeg mener det er fremtidens fotball og hvis man vil oppnå noe så må en tilpasse seg den fotballen. (Letter sagt enn gjort) Du må også ha de rette typene for den type fotball.

Det er uansett veldig kult med Rekdal i RBK, så blir det veldig spennende å se hva han får til.

Han er flink til å gi unge spillere sjansen, og det kan jo passe RBK bra med den visjonen som de har.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Deleted User 480

Kanskje greit i disse tider, å føre tankene over på en annen klubb hvor `og alt er på stell.. (sorry for blødmen 😬)

Hva tror folk om Huseklepp som assistent i Brann? På papiret spennende synes jeg. På den annen side er han vel et ubeskrevet blad som trener.
post liked by: Pancho P, Buchan
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13329
Liker mottatt: 8515

Husiken er kjekk og grei, men eg trur ikkje han har pondusen som skal til. Veit ikkje om dei tenker å køyre eit 'good cop - bad cop'- opplegg på Staddaen, med Horneland som den sinte og Huseklepp som den snille.

Eg reknar også med at alle som har eit snev av kompetanse i laget (Strand, Heggebø, Taylor og Vesle-Kniksen) vil bli plukka opp for lommerusk før seriestart. Legg til at laget må halde meterregelen på trening fordi dei ikkje kvalifiserer som 'toppidrettslag' og farsen er komplett.

Eg trur SK Brann blir det tredje beste laget frå Fjordland fylke neste sesong.
post liked by: Buchan
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 480

@Pancho P Tror fort du kan ha rett i at "Husiken" mangler pondus i en slik rolle.

Oj. De defineres ikke engang som toppidrettslag lenger, nei. Ikke fått med meg faktisk. Ser ut som en tragedie i tre akter dette.
post liked by: Pancho P
User avatar

offside
Posts: 1306
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Har aldri sett for meg Huseklepp som noe trener, men for all del. Brann har jo feilet mye, uansett så rykker de vel rett opp selvom årets OBOS liga blir tøff.

Flo til Sogndal, ikke den med mest pondus heller, men tenker det er greit de får prøve seg i OBOS.

Brann går rett opp, så har du en del andre lag som kan melde seg på. Start, Sogndal, Stabæk, Mjøndalen, FFK og Ranheim.
post liked by: Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13329
Liker mottatt: 8515

@offside Eg trur du er altfor optimistisk på Brann sine vegne, men eg håpar du får rett.
post liked by: offside
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

offside
Posts: 1306
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Pancho P wrote: 05 Jan 2022, 22:50 @offside Eg trur du er altfor optimistisk på Brann sine vegne, men eg håpar du får rett.
For gode for OBOS. Var vel igrunn mye bedre enn Jerv også. Jerv er et Sollid obos lag, Brann kjørte over de. Hvordan Jerv vant er et under.
Post Reply