Norsk klubbfotball

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Cola

Blodfink wrote: 19 Jul 2020, 19:33 VIF 2 - FFK 27.juli. Jeg fikser ikke et tap for reservelaget til Enga @Cola og @Pink Final. Der går grensa...!
Ække så interessert, men hva ble resultatet?
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Pink Final wrote: 01 Aug 2020, 18:07 Skeid har 8 cupmesterskap på 11 NM finaler.

Skeid har hele 10 ganger hatt det høyeste gjennomsnittet på hjemmestilskuere i Norge.
Siste gang riktignok tilbake i 1966.
Skeid var mitt "barndomslag" grunnet Kjell "Kasper" Kaspersen, til og med målvakt på det Norske landslaget en periode.

Helt til "Dovregubben" kom. ;-)
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
offside wrote: 01 Aug 2020, 19:19 De har hat både spillere og trenere, ikke minst penger.
Penger, sponsorer, publikum og bra lag-spillere tror jeg. Men [mention]Blodfink[/mention] kan nok mere om dette.
Jeg er itte fra Freksta, men Oslo og født i Tromsø og bodde der i de 2 første årene mine :-)

Cola

offside wrote: 01 Aug 2020, 20:14 Ja det er vel så viktig å ha godt styre, og ha kompetanse på å drive klubb.
Mange mindre klubber som har lykkes godt i Norge de senere årene, uten at de har et voldsomt budsjett.

Ranheim
Kristiansansund
Mjøndalen
Odd Grenland
Saprs (en periode)
FK Jerv (Var faktisk i bunnen av 3 div for noen år, nå er de et stabilt Obos lag)

I Norge tror jeg at det handler mye om å drive riktig.
Det handler vel så mye om dugnadsarbeid, og jobbe godt helt ned på grasrotnivå.
Norske klubber utenom Rosenborg har taklet veldig dårlig dette når det kommer inn mye penger og alt skal profesjonaliseres.
Mange norske klubber takler ikke dette med pengebruk, det ser man bare på IK Start med mange andre. Pøste ut masse penger
fra rike onkler. Det er vel først nå som de har fått inn et lokalstamme at de viser tegn på bedring.

Tror nøkkelen i Norge ligger mye på dette her med dugnad, frivillighet, lokal forankring og ha de her ildsjelene som gjø en "usynlig" jobb.
Jeg er jo mer kjent i hockey miljøet.
Det som har vært en gjenganger der, har du penger så forsterker du spillerstallen.
Det som bør gjøres, etter min mening, forsterk kontoret. Få inn, fa** heller få inn en Woodwar, som ikke har peiling på den type sport han/hun er ansatt til. Men vedkommende bør ha ett av de siste ordene når nye spiller skal "kjøpes".
Ser vi til Stjernen Hockey, Fredstad det også, fikk de inn Anders Åsle.
Har spilt hockey for Stjernen, men i ett par ti-år var det han som var økonomi ansvarlig i VIF hockey gor ett par sesonger siden.

Min mening: Ha folk som kan økonomi styre klubbens utvikling
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Cola wrote: 01 Aug 2020, 20:47 Skeid var mitt "barndomslag" grunnet Kjell "Kasper" Kaspersen, til og med målvakt på det Norske landslaget en periode.

Helt til "Dovregubben" kom. ;-)
Kjell Kaspersen var før min supportertid.
Men, han var jo et kjent navn - også utenfor sport.
Hadde vært gift med Lill Babs og greier.

Kaspersen er eneste keeper som har scoret for Norge i landskamp.
På straffe mot Thailand i Bergen i 1965.

Ellers har jeg lest at han i en cupmatch for Skeid stilte seg opp ved den ene stolpen på straffe i mot.
Skeid vant 16-0 i en av de første rundene, og da motstander fikk straffe stilte Kaspersen seg ved stolpen.
Motstander skjøt utenfor!! :O :O

Dovregubben alà Geir Karlsen har jeg heller ikke så klare minner om.
Husker jo at han var en storvokst Enga keeper på slutten av 70 tallet.
Har mye klarere minner av keeperen som erstattet Dovregubben.
Tom Rüsz Jacobsen.
Tiger Tom kom på månedens lag i vest tyske Kicker for oktober 1980, etter hans innsats under Sveits - Norge.
Tiger Tom tok omtrent alt som kom den kvelden i Bern.

For å bevege meg til nåtiden.
De nord norske gjør det bra.
Bodø/Glimt topper eliteserien og Tromsø topper Obos.

Fugla fra Lillestrøm på 8 plass i Obos per nå gitt :P
Håper egentlig de kommer opp igjen .
Må ha et derby å se fram til.

Ellers topper som sagt den tidligere storheten Fredrikstad PostenNord avd 1 - og det tidligere ‘mønsterbruket’ Bryne avd 2.

Tilbake i Obos sliter klubbene fra det som nå heter Innlandet.
Kongsvinger og Hamarkameratene.
Ham-Kam har tapt poeng i 90 minutt i hver eneste match så langt.
Kamma krabber nok oppover tabellen etterhvert.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Cola wrote: 01 Aug 2020, 20:47 Blodfink skrev: ↑19 jul 2020, 19:33
VIF 2 - FFK 27.juli. Jeg fikser ikke et tap for reservelaget til Enga @Cola og @Pink Final. Der går grensa...!
Ække så interessert, men hva ble resultatet?
Fredrikstad var det beste laget i følge matchrapporten og vant 2-0.
Vålerenga rekruttene gjorde imidlertid en god match på Valle (eller Intility :dead: - Synd å få et firmanavn på anlegget, selv om det selvsagt gir sårt tiltrengte kroner i kassa).
post liked by: Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Cola wrote: 01 Aug 2020, 20:56 Min mening: Ha folk som kan økonomi styre klubbens utvikling
Det er jeg helt enig med deg i, kjempeviktig.
Men jeg bare føler at norske klubber med unntak av Molde og RBK ikke takler den overgangen når de skal profesjonalisere driften av klubben.
Du kan ikke begynne å tenke som en storklubb, og gjøre alt som de store klubbene gjør når du har 4-5 tusen tilskuere i snitt.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Da kom det jaggu et tap for Bodø/Glimt, borte mot Molde. Ex-United spiller Wolff Eikrem scorte to av målene i 4-2 seieren. Trodde kanskje B/G skulle gå gjennom sesongen uten tap, men slik gikk det altså ikke. Er noe svekket etter at Hauge gikk til AC Milan, men vil tro de ønsker å avslutte sesongen sterkt, selv om serien i realiteten ble vunnet for lenge siden.
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Aristokratene i norsk fotball, Fredrikstad rykker opp fra Posten Nord til Obos ligaen.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/X88gM ... ent=row-13

Regner med at @Blodfink er fornøyd 🥳

Ett opprykk til nå, så får vi Norges eldste lokaloppgjør Fredrikstad - Sarpsborg.

Om Lillestrøm også går opp, får vi to lokalderby.

Det er ikke akkurat for mange lokalderby i norsk toppfotball.

Om Bryne også kommer opp igjen får vi Bryne - Viking @Buchan.
Bestandig godt besøkt de matchene fra slutten av 70 tallet og 15 år framover.
post liked by: Buchan, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Seriøst, kalles det "Posten Nord" nå? For meg vil det alltid være Eliteserien, 1. divisjon og 2. divisjon. Basta :D
post liked by: Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

[quote="Pink Final" post_id=16334 time=1603653481 .
Det er ikke akkurat for mange lokalderby i norsk toppfotball.

Om Bryne også kommer opp igjen får vi Bryne - Viking @Buchan.
Bestandig godt besøkt de matchene fra slutten av 70 tallet og 15 år framover.
[/quote]

Det ser ut til Bryne rykker opp i OBOS igjen, og der kan de holde seg for min del 😊
Det er alltid kjekt med lokalderby, husker tilbake til de første oppgjørene mellom Viking og Bryne, etter at Bryne hadde rykket opp til 1 div.
Kampen ble spilt på Bryne, og de hadde kjørt inn traktorer ned tilhengerene for å få plass til mest mulig tilskueren.
Ellers så hadde jo Bryne i sin tid flere gode spillere.
Arne Larsen Økland, Rune Ottersen, Mons Ivar Mjelde for å nevne noen.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Kaller det nivå 2 og nivå 3 jeg, men skriftlig er det greit å bruke sponsornavna @Pangaea 😊

Husker det med traktorene @Buchan.
Husker også bladet Sport i Bilder hadde en sak om Gabriel Høyland og ‘mønsterbruket’ Bryne FK.
Hehe, ja Viking fansen vil nok at Bryne holder seg i Obos - forståelig det,

Både Bryne og Fredrikstad opp i Obos altså?
post liked by: Buchan, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Det gjenstår 3 kamper av opprykksspillet.
Bryne leder med 7 poeng foran Asker og EIK (Egersund). Så de ligger bra an
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Ja, det har vært en solid sesong for FFK, de rykka ned fra OBOS i 2017, så det har vært 3 år på 3.nivå...Bedre enn forrige gang de var nedi der, da var det 10 år!...

Det kan se ut som de har fått litt orden på klubben, etter flere tiår med elendig styring...Oppturen med Knut T. Eggen (RIP) klarte man også å rive rett ned igjen...Men håper de nå stabiliserer seg i OBOS, klatrer til topps om 2-3 år, og så er klar for elitespill igjen.

Kan være det ikke blir noe derby mot Sarp, ofte rykker den ene opp og den andre ned. Men det ville vært enormt om de kunne måle krefter i eliteserien.

Husker Bryne og Viking fra jeg var drittunge på gamle Stadion. Det var tider :) Men så kom nedturen for både FFK og Bryne etterhvert....
post liked by: Buchan
LUHG!

Vidar Dale Fjeld

Norsk klubbfotball har jeg nesten mistet interessen for...laget mitt er Brann, men orker ikke se kamper. Det går på kvalitet...nøyer meg med Fotballekstra(runden) på TV2...der er ketchupen. Har sett flere kamper med BG enn med Brann...og jeg teller de på en hand.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Følger ikke særlig med jeg heller, men det har en del å gjøre med tilgang også. I tillegg har kvaliteten falt noe borti granskauen, og det blir litt hipp som happ hvem som kjemper om medaljer hver sesong. Når det er sagt, så har jeg blitt imponert av det Bodø/Glimt har vist i år.

Nær sagt som vanlig, så er det mye rot i de andre tradisjonelle toppklubbene (vertfall i moderne tid), som Rosenborg, Brann og Molde.
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Kult at FFK rykket opp, de hører hjemme i et høyere sjikt. Jeg kan ikke tro at de har holdt på å styre slik i mange år, de har jo alt.
Publikum, stadion, penger.

Er gøy å følge med på lokale lag syntes jeg, særlig nå i Corona tiden bør vi støtte opp mo våre lokaleklubber.
post liked by: Blodfink
Post Reply