VAR

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Topic author
Cola

Absolutt ikke noe vi vil snakke/skrive om, men dette var en informativ artikkel ang regler, så ikke bare om VAR

https://www.nrk.no/sport/178-endringar_ ... 1.15199416
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Artikkelen du lenker til @Cola ga meg et lite håp.
Der omtales to av de tingene jeg ergrer meg mest over slik VAR har blitt brukt.

1 Handsregelen.
Artikkelen omtaler at slik det er nå står ofte ikke ‘forseelsen’ ifht straffen.
En ball som såvidt sneier en arm i naturlig stilling bør aldri bli straffe i min bok.
Det samme i motsatt straffefelt.
Om ballen såvidt tangerer en arm og ballen ikke skifter retning skal ikke mål annuleres (Ref Man City - Spurs høsten 2019).

2 Offside:
Millimeter offside mener jeg ødelegger gleden ved sporten.
Godt å lese i artikkelen «hvilken fordel har en angriper når tåa er 2 cm offside? Tvilstilfeller bør komme angripende lag til gode».

Disse to reglene må endres mener jeg.
Man kan ikke fortsette å dømme straffe eller offside for marginalt småpirk.
La akkurat det være som det var før, fotball var faktisk morsommere å se da.

Ta heller klare regelbrudd, bevisst juks osv.
Ikke uforskyldte hendelser som at øyebrynet er i offside eller at ballen såvidt tangerer en lillefinger i straffefeltet.
Det er paragrafrytteri.
post liked by: Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Cola

Pink Final wrote: 01 Nov 2020, 07:16 Ta heller klare regelbrudd, bevisst juks osv.
Ikke uforskyldte hendelser som at øyebrynet er i offside eller at ballen såvidt tangerer en lillefinger i straffefeltet.
Det er paragrafrytteri.
Totalt enig, du vet jeg er opptatt av regler og historie :-)

VAR er glimrende egentlig til å stoppe "Gud´s hånd" ved en scoring
2mm feil med lange øyenbryn, eller for store sko.......... Ikke VAR mat etter min mening
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pink Final wrote: 01 Nov 2020, 07:16 1 Handsregelen.
Artikkelen omtaler at slik det er nå står ofte ikke ‘forseelsen’ ifht straffen.
I følge Svein E. Edvardsen så er det å holde armene bak på ryggen sammen, ikke en naturlig måte å ha armene i.
Må si meg enig
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Bra, vi får virkelig håpe det blir lettelser i hands og offside ja.
post liked by: Pink Final
LUHG!

Topic author
Vidar Dale Fjeld

Jeg finner ingen glede i at en spiller er i offside med skulderen sin eller stortåa...og blir avblåst. Spiller ingen rolle om det er for eller mot oss...det ødelegger det spontane ved fotballen for meg...da kan de like gjerne begynne å spille ligaene på PC...snart kommer den nye generasjonen med fotballspillere...de uten armer og med innebygde chiper i kroppen som piper ved hver feil...
post liked by: Blodfink, Pink Final

Topic author
Deleted User 108

Tragisk VAR situasjon mellom Villa og Southampton også nå. Rare streker gitt....

Red Devils
Posts: 27
Joined: 25 Apr 2020, 01:03
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 12

Tar tid å venne seg til disse VAR greiene gitt. Kjedelig å må vente på å juble for mål. Handsregel er jeg fortsatt ikke blitt klok på uavhengig av VAR eller ikke. Ikke alle dommere som er klok på den heller. Jeg skulle ønske VAR slo ned på noe som er med å ødelegger spillet fotball. FILMING. Forferdelige greier. Blir kvalm av enkelte spillere når de utøver den sporten.
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Må si at jeg er veldig positivt overrasket over dømmingen og bruken av VAR i årets EM. Bekrefter langt på nær at det har vært dommerne som har vært problemet fremfor verktøyet.

Dersom PL legger seg på samme linje hvor man ikke gir billige frispark og straffespark samt korter ned tiden mellom avgjørelsene kan ting faktisk fungere. Gjør meg ingenting at VAR brukes på offside og hands så lenge tidsbruken er minimal. Angående straffespark så har de fjernet "soft-penalties" noe som mer eller mindre har fjernet filming også. Virker som om noen har tatt til fornuften i alle fall.
post liked by: Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Har ikke sett mye av EM hittil, men inntrykket har jo helt klart vært at problemet har vært implementasjonen i PL/England. Så at det fungerer bedre i EM, er ikke en veldig stor overraskelse. Etter hva jeg har fått med meg, så har VAR tross alt fungert relativt godt i andre stor europeiske ligaer (bortsett fra 2 millioner hands-straffer i Italia, men kanskje de fikk has på systemet der også?)

Topic author
Deleted User 430

messilingard wrote: 17 Jun 2021, 12:45 Bekrefter langt på nær at det har vært dommerne som har vært problemet fremfor verktøyet
Tror det har vært mer PL sine retningslinjer som har vært problemet og ikke dommerne i seg selv. PL justerte vel regelverket sitt 3 ganger ila forrige sesong. Ikke rart det blir usikkerhet da...

I EM har de visstnok egen offside-var-dommer til hver kamp, i tillegg til hoved-var-dommer som tar andre situasjoner, noe som gjør at det går en del raskere. Håper dette kommer på plass i PL også.
I tillegg er listen langt høyt for frispark og straffespark, noe som ihvertfall jeg syns har vært en suksess. Mye mer flyt i spiller, mindre skriking og sutring fra spillerne og mer underholdene fotball. Selv Ukraina - Nord-Makedonia var god underholdning, for pokker! :D
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Steinar Stenseth wrote: 21 Jun 2021, 12:47 Tror det har vært mer PL sine retningslinjer som har vært problemet og ikke dommerne i seg selv. PL justerte vel regelverket sitt 3 ganger ila forrige sesong. Ikke rart det blir usikkerhet da...
Tja. Jeg vil nok påstå at dommerne er involvert i utformingen av retningslinjene gjennom dommersjefen i PGMOL. Jeg sier ikke at dommerne skal bære all skyld for bruken av VAR i PL, men de bør absolutt få sin del av skyllebøtten. Det har vært veldig mange unødvendige feil som ikke hadde skjedd dersom de fulgte regelen om "Clear and Obvious". Virker som om det har vært en mangel på sunn fornuft generelt sett i bruken av VAR.
LoveUnitedHateGlazers

Topic author
Deleted User 430

messilingard wrote: 21 Jun 2021, 13:30 Jeg vil nok påstå at dommerne er involvert i utformingen av retningslinjene gjennom dommersjefen i PGMOL
Nå er jeg av den oppfatningen av at det er stor forskjell på dommersjef Mike Riley og de som faktisk dømmer kampene. Har ikke god innsikt i det systemet der, men kan ikke se for meg at kampdommere har stor påvirkning på tolkning av regelverk og retningslinjer som blir satt av sjefen etter føringer fra UEFA. Vil tro at de bare blir opplært til å følge det regelverket som er gjeldene til enhver tid og som blir bestemt over hodene deres..?

Jeg tror derfor hovedfeilen ligger i retningslinjene de har blitt opplært i i forhold til tolkning av "clear and obvious", som du nevner. Hadde retningslinjene vært klare og tydelige ville det ikke vært rom for så mange forskjellige tolkninger av dem heller, og det faller på ledelsen.

Så kan det jo selvfølgelig også være så enkelt som at i et EM eller VM så er det dommere fra forskjellige nasjonaliteter og dermed enklere å luke bort følelser hos dommerne overfor hverandre siden de ikke skal "sees igjen neste helg". Det menneskelige aspektet faller litt mer bort.

Tror dog det er retningslinjene som er klarere i mesterskapet som pågår nå, enn noe annet, og jeg mener å ha lest at Collina i vinter uttalte noe som at alle forbund må følge UEFAs retningslinjer fra og med neste sesong. Altså den kommende i PL. Det blir veldig spennende å se.
Lee Mason har jo lagt opp som PL-dommer og blir den første dedikerte VAR-dommeren i PL neste sesong. Bare det er et godt steg på veien, i mine øyne..
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Når dommer ikke gir straffe i en tvilsom situasjon, og spillet fortsetter mens VAR kikker på det - og det andre laget går i angrep og scorer. Så dømmer VAR straffe i den opprinnelige situasjonen, blir målet motstanderen scoret da annulert? Er kanskje et retorisk spørsmål, men ser av og til at det drøyer ganske lenge før dommer snakker med VAR-rommet. Det kan spilles mye av og til, før ballen er ute av spill.
post liked by: Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10525

Ja, skal bli annulert det da.
post liked by: Can2

Topic author
Deleted User 595

@Can2: Jepp, da annulleres målet som evt. er scoret i etterkant!
post liked by: Can2
Post Reply