Samletråd internasjonal fotball

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
Post Reply

Deleted User 480

@JørgenT Håpet, som deg, at BvB skulle dra det i land. Summa summarum var nok Bayern best. Samtidig rota de det til for seg et par gange (begge lag egentlig), og dommeren var ikke spesielt god. Hadde ikke vært helt ufair med uavgjort.

@Pink Final Visste jeg ikke! Ikke noe media har fokus på, men de kunne jo laget noen reportasjer fra det om ikke annet. Artig å høre om.👍
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13327
Liker mottatt: 8515

Periferien er ein nydeleg stad, @Pink Final😃 Visste ingenting om IIGA, men eg kom til å tenke på ei bok eg las for nokre år sidan. Den heiter Up Pohnpei og er skriven av ein engelskmann, som etter et pubbesøk bestemte seg for saman med ein kompis å finne "verdas dårlegaste landslag". Målet var å få seg ein landskamp, eller aller helst score eit viktig mål i ei VM-kvalifisering, slik at dei kunne skryte uhemma på den lokale puben i all framtid.

Valet av lag fall til slutt på Pohnpei, ei knøttlita øy i Stillehavet, som aldri tidligare hadde vunne ein landskamp. Dessverre for engelskmennene var det svært strenge reglar for å bli pohnpeiværing. I tillegg låg landslaget brakk pga ulike faktorar, så prosjektet såg kritisk ut. Løysinga vart å starte opp landslaget med seg sjølve som trenarar, i tillegg til å få i gang den lokale ligaen.

Skal ikkje røpe korleis det gjekk, men det er fascinerande lesing. Fin julelektyre, kanskje?
post liked by: Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Haha, herlig @Pancho P.
Høres morsomt ut å lese om.

@Canto visste ikke om IIGA jeg heller.
Driver å leser om Hebridene, Orknøyene og Shetland.
Er historie interessert, så setter meg mer inn i hvordan vikingene tok over disse øyene, og hvordan de ble borte fra Norge (Hebridene) og Danmark/Norge (Orknøyene og Shetland).

Mens jeg leser tar jeg noen side spor underveis.
Det slo meg, hvordan er fotballen på disse øyene?
Derav fant jeg ut om IIGA.
Det jeg legger ut her er jo bare litt skraping i overflaten.
Regner med at majoriteten ikke er veldig interessert i å fordype seg i innbyrdes oppgjør mellom Orknøyene og Shetland feks 😄😄
post liked by: Pancho P, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13327
Liker mottatt: 8515

Vel, når tusenvis av nordmenn sette seg ned for å sjå færøysk fotball under nedstenginga, er alt mogleg😅😅😅
post liked by: Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Canto wrote:05 Dec 2021, 12:11 dommeren var ikke spesielt god.
Nei den straffe situasjonen var vel ganske klar, men sånn er det.

Deleted User 480

Fine historier @Pancho P og @Pink Final ! 😀

Mye kunnskap dukker opp pga. assosiasjoner, og det kan være lærerikt. F.eks hvis jeg hører om et sted som ikke er veldig kjent, så synes jeg det er interessant å søke opp og lese om folketall, spesielle ting, historien og severdigheter i byer og land. Som sikkert mange andre, er jeg OK på Britisk geografi, pga interessen for Engelsk fotball. En annen "merkelig" ting er at jeg er mer interessert i å oppsøke kunnskap nå, enn når jeg gikk på skolen. 😄
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Fra sentrum av Erfurt i Tyskland.
Før et lokal derby mot Carl Zeiss Jena i 5 divisjon!
Relativt imponerende 👏👏 fra Rot Weiss Erfurt fansen.

Disse klubbene spilte i Oberliga, øverste divisjon i gamle DDR og har mye historie derfra.
Bl.a møttes de i den øst tyske cupfinalen 1980 der Jena vant 3-1 og kvalet for den forhenværende cupvinnercupen.
Carl Zeiss Jena kom helt til finalen der og tapte mot Dinamo Tbilisi.
Finalen gikk på NRK husker jeg.
En av finalene med minst publikum.
Den gikk i Düsseldorf, og med datidens jernteppe kunne ikke øst tyske og sovjetiske fans reise.
Kun 4,750 tilskuere på en Europa cup finale!
Rot Weiss Erfurt gikk konkurs i 2020.
Og etablerte seg på nytt foran 2020/21 sesongen.
Den første hjemme kampen i Oberliga Süd (nivå 5) var utsolgt.

Husker også at Vålerenga vant 2-1 mot Rot Weiss Erfurt i treningskamp der nede for 35+++ år siden.
Imponert den gangen, og derfor husker jeg det fremdeles.

post liked by: Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Fantastiske bilder, @Pink Final. Imponerende engasjement.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink

Deleted User 429

Ajax med seks strake seiere og 20-5 i målforskjell i gruppespillet i CL. Kan ikke være annet enn imponert.
post liked by: Blodfink

Deleted User 480

Vi er vel et par "skap-fans" av Borossia Dortmund her. Sitter å ser VM i sjanse-sløseri mot Bochum. -Men, DER, utligner Wolf. (Litt ukjent for meg.)

Så, etter en evighet av en VAR-undersøkelse er det annullert. 🙄
Lurer på hva som legges i "clear and obvious" når de knapt skjønner hva de driver med sjøl. ForUndret Canto Konspirer mot VAR. (Forkortet F.U.C.K
VAR.)
post liked by: Blodfink

Deleted User 480

Herta Berlin driver å overkjører Borossia Dortmund i kveld. To fine mål fra distanse. Hvis Dortmund skal ha noen sjanse på ligagull, må de ha mer å by på enn det her.

En litt artig greie; disse topptrente utøverne må ha rulletrapp fra garderoben og ned til banen. Det er litt "facepalm".
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1522
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2262
Liker mottatt: 4106

Dortmund med en svært god kamp i kveld med 5-1 over Freiburg (4 plass). Ser at både de norske kommentatorene og andre beskriver dette som den første kampen der presspillet endelig satt som det skulle under Marco Rose. 19 kamper i ligaen tok det altså, (pluss pre-season og kamper i hjemlig cup og cl). Setter ting litt i perspektiv mtp hvor lang tid det evnt. vil ta for Rangnick.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18973

Ser Roma-Cagliari, etter en frisk start på sesongen har hverdagen kommet til Mourinho`s Roma, Cagliari er bunnlag og Roma må vinne for å ha sjanse til å kvale inn til både CL og EL...Conference League er det mest sannsynlige, eller ikke det en gang.

Edit: Roma ser ut til å vinne 1-0 på en straffe, heldige som ikke har sluppet inn et par mål...

Skal se Simone Inzaghi`s Inter mot Atalanta etterpå, toppoppgjør. Prøve å følge litt ekstra med på 3-5-2 systemet hans.
LUHG!

Deleted User 430

Akkurat som om han ville klart i holde seg skadefri i 6 mnd, uansett..




Agenter er enda mindre gjennomtenkte i uttalelsene sine enn politikere..
post liked by: Blodfink

Deleted User 480

Så førsteomgangen i den tyske cupen mellom St.Pauli og Dortmund. 2. Bundesliga mot toppen i Bundesliga. Begredelig kamp av både Haaland og Dortmund. St. Pauli helt fortjent 2-0 ledelse. Tror jeg går på siste episode i andre sesong av "Thin Blue Line" istede for andre omgangen.
post liked by: Blodfink
Post Reply