Norge
-
- Sted: Trondheim
- Vært fan siden: 1981
- Liker gitt: 2089
- Liker mottatt: 9032
Spiller for spiller skal vi vel være minst like gode som Skottland. Både Haaland og Ødegaard er bedre (på klubblaget i alle fall) enn de beste skottene, og våre 4-5 nest beste hadde vel også konkurrert greit om en plass på det skotske laget. Men de svakeste skotske spillerne er antagelig bedre enn de svakeste våre, og spiller i liga med høyere nivå og press - og derfor ligger det kanskje en slags soliditet i bunn som vi mangler.
Innlegget er likt av: Rød Pølse, 10Hag, Blodfink
-
- Vært fan siden: 1985
- Liker gitt: 3221
- Liker mottatt: 2380
Kan være enig i at de nok har litt flere spillere som holder et relativt høyt nivå, men hvis man ser på en ren ellever så er det ikke vanskelig å argumentere for at Norge har et minst like sterkt mannskap som Skottland. De har et par posisjoner der de er klart bedre, men det har også vi.
Våre aller beste er, som du sier, @Ryder, enda større profiler i sine klubblag enn de største skotske stjernene. De spiller også i posisjoner som gjerne har større betydning for et lag. I sentrallinja. Det er mulig å spekulere i om innstilling og lagmoral er hakket bedre i det skotske laget.
Man kan også stille spørsmål ved det lagtaktiske i Norge når man ser på tidspunktene for baklengsmål i kvaliken. Der ligger i så fall hovedansvaret på Solbakken og trenerteamet.
Våre aller beste er, som du sier, @Ryder, enda større profiler i sine klubblag enn de største skotske stjernene. De spiller også i posisjoner som gjerne har større betydning for et lag. I sentrallinja. Det er mulig å spekulere i om innstilling og lagmoral er hakket bedre i det skotske laget.
Man kan også stille spørsmål ved det lagtaktiske i Norge når man ser på tidspunktene for baklengsmål i kvaliken. Der ligger i så fall hovedansvaret på Solbakken og trenerteamet.
Innlegget er likt av: Blodfink
Football, bloody hell!
-
- Sted: Trondheim
- Vært fan siden: 1981
- Liker gitt: 2089
- Liker mottatt: 9032
Jepp @Rød Pølse.
Et godt eksempel er jo hjemmekampen mot nettopp Skottland, der vi hadde full kontroll. Så tar Solbakken ut Haaland etter 84 minutter, og dermed mister Skottland frykten, kommer helhjertet framover for første gang i kampen og scorer to på tampen.
Et godt eksempel er jo hjemmekampen mot nettopp Skottland, der vi hadde full kontroll. Så tar Solbakken ut Haaland etter 84 minutter, og dermed mister Skottland frykten, kommer helhjertet framover for første gang i kampen og scorer to på tampen.
Innlegget er likt av: Rød Pølse, Blodfink
-
Det var der EM-billetten røyk. Håpløst! Hvis jeg ikke husker feil så presterte vel NFF å forlenge Solbakkens kontrakt bare dager før den kampen. Utrolig merkelig timing. Og så blir det hauset opp en sånn falsk forventning i forkant av Spania-kampen nå på søndag. En kamp ingen normalt oppegående mennesker kunne tro vi skulle vinne. Det er jo litt sånn at man har blitt vant til å se mesterskap uten Norge, så da gir man litt faen. Utrolig synd når man har de spillerne som vi faktisk har nå.
Husker da Drillo ledet Norge til VM i USA, folk gikk helt amok i gatene da VM-plassen var sikret
Kjedelig å sitte og se Ungarn spille EM til neste år mens man venter på ny PL-sesong...
Husker da Drillo ledet Norge til VM i USA, folk gikk helt amok i gatene da VM-plassen var sikret
Innlegget er likt av: Ryder, Blodfink
Football, bloody hell!
Rekdal snakket mye om manglende eller dårlig prestasjonskultur i NFF, og det tror jeg det ligger mye i. Vi kjenner jo det igjen fra vår egen klubb.
Nå er jo Solbakken langt fra den første som feiler. Må huske at det er hele 24 år siden sist vi kvalifiserte oss.
Og ja, vi har vært nærmere poengmessig før. Men da og i svakere grupper enn nå.
Så selv om jeg ikke er noe fan av Solbakken, er det verdt å zoome ut og se på NFF i det større bildet over tid.
De feiler jo ikke bare på herresiden, men kvinnesiden har og vært helt ute å kjøre i mange år nå. Der skiftet man og trener, uten noen effekt... Gikk jo faktisk enda verre med Hege Riise.
Vi har gode enkeltspillere i offensive posisjoner. Men i defensive posisjoner er vi ikke spesielt gode sammenlignet med mange andre av lagene.
På vingene har vi talenter, men ingen klassespillere som virkelig har vist noe på seniornivå over tid.
Vi har kun én klassespiss, og én klassespiller på midtbanen. De er riktig nok i ypperste verdensklasse, men de er alene.
Kanskje er ikke det sammensatte laget spesielt bra. Man er ikke bedre enn svakeste ledd osv.
Lett å rope på ny trener. Det vil jeg og ha. Men tror problemet er langt større enn som så. Det sitter nok i kulturen i NFF, og det faktum at hele troppen samlet sett er overvurdert i forhold til de "dårligere" spillene på lagene vi prøver å måle oss med.
24 år med feiling lyver ikke, og faller ikke på Solbakken, selv om heller ikke han er god nok. Det er bort i mot umulig.
Nå er jo Solbakken langt fra den første som feiler. Må huske at det er hele 24 år siden sist vi kvalifiserte oss.
Og ja, vi har vært nærmere poengmessig før. Men da og i svakere grupper enn nå.
Så selv om jeg ikke er noe fan av Solbakken, er det verdt å zoome ut og se på NFF i det større bildet over tid.
De feiler jo ikke bare på herresiden, men kvinnesiden har og vært helt ute å kjøre i mange år nå. Der skiftet man og trener, uten noen effekt... Gikk jo faktisk enda verre med Hege Riise.
Vi har gode enkeltspillere i offensive posisjoner. Men i defensive posisjoner er vi ikke spesielt gode sammenlignet med mange andre av lagene.
På vingene har vi talenter, men ingen klassespillere som virkelig har vist noe på seniornivå over tid.
Vi har kun én klassespiss, og én klassespiller på midtbanen. De er riktig nok i ypperste verdensklasse, men de er alene.
Kanskje er ikke det sammensatte laget spesielt bra. Man er ikke bedre enn svakeste ledd osv.
Lett å rope på ny trener. Det vil jeg og ha. Men tror problemet er langt større enn som så. Det sitter nok i kulturen i NFF, og det faktum at hele troppen samlet sett er overvurdert i forhold til de "dårligere" spillene på lagene vi prøver å måle oss med.
24 år med feiling lyver ikke, og faller ikke på Solbakken, selv om heller ikke han er god nok. Det er bort i mot umulig.
Innlegget er likt av: RedTrafford, Ryder, Blodfink
-
- Donor
- Vært fan siden: 1984
- Liker gitt: 12206
- Liker mottatt: 8985
Da Ada Hegerberg ikke ville spille på landslaget var det kanskje lett å tenke at hu var blitt litt stor på seg selv.
Så ble det bråk med C G Hansen sist sluttspill.
Dette er to spillere som er i to klubber som er på stell med det som har med profesjonelt å gjøre.
Så kommer de på samling hvor jeg har en følelse at det er ganske amatørmessig.
Da er det lett for at slikt oppstår ja.
De har gode nok spillere nesten over hele banen, og skal levere så svakt i tillegg til bråket som oppstår.
Har ikke noe konkret å sette fingeren på, men det er i hvertfall mitt inntrykk.
Er nok ikke helt topp på herresiden heller vil jeg tro.
Litt lettere å se problemet da vi ikke har gode nok spillere. jeg teller til tre spillere som er gode pluss noen talenter, da sier det seg selv at vi er der vi er.
At vi skal spille som Spania og Frankrike. Spille oss ut bakfra og gjennom flere ledd og rulle opp det ene etter det andre angrepet, det kan vi nok drite i først som sist

Kan nok legge litt skyld på media som ønsker å hausse opp kvalitetene før kamp.
Må nok innføre en ny rævva fotballstil hvis skal ha resultater mot gode lag.

Men vi har jo hverken keeper eller forsvarsspillere, så det putrer nok i det samme i lang tid.
Innlegget er likt av: Ryder, 10Hag, Blodfink
-
Nå har vel herre- og kvinnelandslaget ganske ulike rammevilkår, og verken støtteapparat eller sportslig ledelse er den samme. Man kan spekulere til man blir blå og personlig tar jeg det Rekdal sier med et solid trillebårlass salt. Jeg er forsåvidt enig i at mye kunne vært gjort annerledes i NFF, men nå har vi i det minste en fotballpresident som har troverdigheten i behold.
Jeg synes fortsatt det er merkelig å frede den som til syvende og sist er ansvarlig for det siste, av mange, sportslige mageplask for herrelandslaget. Det er ikke slik at jeg først og fremst ønsker Solbakkens hode på et fat, men jeg er overbevist om at Solskjær kunne løftet dette laget til nye høyder.
Dette blir mitt siste innspill i forbindelse med landslaget på en stund, og slår meg til ro med lave forventninger også inn mot neste kvalifisering.
Jeg synes fortsatt det er merkelig å frede den som til syvende og sist er ansvarlig for det siste, av mange, sportslige mageplask for herrelandslaget. Det er ikke slik at jeg først og fremst ønsker Solbakkens hode på et fat, men jeg er overbevist om at Solskjær kunne løftet dette laget til nye høyder.
Dette blir mitt siste innspill i forbindelse med landslaget på en stund, og slår meg til ro med lave forventninger også inn mot neste kvalifisering.
Innlegget er likt av: RedTrafford, Pink Final, StretfordEnd
Football, bloody hell!
Fotballpresidenten har troverdigheten i behold? Joda, ser den, uten at jeg skal si min men mening om det. Men skjønner hva du mener, hun får mye skryt i media og er veldig populær. Hun er i alle fall udiskutabelt politisk korrekt og passer den moderne politiske agendaen til punkt og prikke. Og er ikke redd for å fronte dette.
Men hvorfor er det så relevant med tanke på resultatene? Man burde vel heller fokusere på hvordan det sportslige har gått under hennes ledelse? Er vel mer relevant å se på det, når man snakker resultatmessig.
Og den sportslige ledelsen er direkte under hennes ledelse, både på herre- og kvinnesiden. Hun er tross alt fotballpresident.
Men hvorfor er det så relevant med tanke på resultatene? Man burde vel heller fokusere på hvordan det sportslige har gått under hennes ledelse? Er vel mer relevant å se på det, når man snakker resultatmessig.
Og den sportslige ledelsen er direkte under hennes ledelse, både på herre- og kvinnesiden. Hun er tross alt fotballpresident.
Sist redigert av 10Hag den 17 okt 2023, 20:17, redigert 1 gang totalt.
Innlegget er likt av: RedTrafford, Blodfink
-
Jeg gir vel relativt klart uttrykk for hvem jeg mener er sportslig ansvarlig når det kommer til landslaget, @10Hag. Man kan alltid peke oppover i en organisasjon, men fotballpresidenten er, så vidt jeg vet, ikke involvert i laguttak og taktiske disposisjoner.
Innlegget er likt av: RedTrafford, StretfordEnd, Cola2
Football, bloody hell!
Jepp, var ikke i tvil om hvem du holder ansvarlig.
Sa bare hva jeg tenkte, som er noe annerledes. Ikke nødvendigvis mer rett.
Klarer ikke se hvordan NFFs kultur ikke er et avgjørende tema her. Hvordan kan man ellers forklare 24 år med fullstendig kollaps, samt et kvinnelag som også nå sliter?
Og dette under et høyt antall ulike trenere og spillere.
Sa bare hva jeg tenkte, som er noe annerledes. Ikke nødvendigvis mer rett.
Klarer ikke se hvordan NFFs kultur ikke er et avgjørende tema her. Hvordan kan man ellers forklare 24 år med fullstendig kollaps, samt et kvinnelag som også nå sliter?
Og dette under et høyt antall ulike trenere og spillere.
Innlegget er likt av: RedTrafford, Rød Pølse, Blodfink
-
Jeg er ikke helt uenig med deg heller, @10Hag. Det er mye som stinker og fremstår en smule råttent i NFF. Det er relativt høy pampefaktor og jeg mistenker at det siver ut en litt kjip eim fra, blant andre, Semb sitt kontor 
Jeg kritiserer jo også fredningen av Solbakken. Det er jo, som du er inne på, fotballpresidentens ansvar.
Jeg kritiserer jo også fredningen av Solbakken. Det er jo, som du er inne på, fotballpresidentens ansvar.
Innlegget er likt av: RedTrafford, Blodfink, messilingard, 10Hag
Football, bloody hell!
-
- Moderator
- Vært fan siden: 1995
- Liker gitt: 2242
- Liker mottatt: 7979
Personlig så tenker jeg at det i et landslag vil ha mer å si hvilke taktiske egenskaper og hvilke menneskelige egenskaper treneren har enn det som går på forbundet sin kultur. Spillerne tilbringer veldig begrenset med tid i landslaget og da er det klart at ting som spesielt kultur påvirker i mindre grad prestasjon enn hva det vil gjøre i klubbene hvor spillerne har sin hverdag. Sånn sett så blir det vanskelig i mine øyne å rette fokuset mot forbundet, selv om at de åpenbart har et ansvar ved å la Solbakken fortsette.
Og skal jeg arrestere Klaveness på noe så er det at NFF gikk med 40 millioner i minus i 2022 noe som åpenbart ikke er bærekraftig. Bortsett fra det så har jeg egentlig ikke så mye meninger om Klaveness bortsett fra at det muligens blir vel mye fokus på ikke-sportslige politiske debatter etter min mening, men det er vel også det hun ble valgt inn for å gjøre.
Og skal jeg arrestere Klaveness på noe så er det at NFF gikk med 40 millioner i minus i 2022 noe som åpenbart ikke er bærekraftig. Bortsett fra det så har jeg egentlig ikke så mye meninger om Klaveness bortsett fra at det muligens blir vel mye fokus på ikke-sportslige politiske debatter etter min mening, men det er vel også det hun ble valgt inn for å gjøre.
Innlegget er likt av: Rød Pølse, Blodfink, 10Hag
LoveUnitedHateGlazers
-
Trådstarter - Donor
- Vært fan siden: 1980
- Liker gitt: 19059
- Liker mottatt: 14932
Jeg tenker vel også i utgangspunktet at Norge bør kunne slå ut Skottland, men forskjellen på lagene er minimal kanskje. Men jeg innrømmer at vi var bedre enn Skottland i nesten en hel kamp. For så å totalt miste det siste minuttene. Vi burde jo klart å ro inn det selv med det Braut-byttet. Jeg har sjeldent sett noe så merkelig dårlig som de minuttene der. Det er det som gjør meg så pessimistisk, og så synes jeg ikke Norge har så mange gode spillere som andre her også nevner. Ødegaard og Braut er jo bra, men de sliter jo mer i et lag som mangler gode spillere.
Innlegget er likt av: messilingard, Rød Pølse, 10Hag
LUHG!
-
Aldri spesielt gøy med landslagspause. Intet unntak denne gangen... Må si at jeg synes det er ganske håpløst av Solbakken å fortsette å ta ut Strandberg i troppen. Nå er denne kvaliken over for Norges del allerede, i god tid før de siste kampene spilles. Jeg har ikke orket å sette meg helt inn i mulighetene for å nå EM via playoff, men hvis de eksisterer er de ikke særlig gode.
Hva med å begynne å tenke på VM-kvalifiseringen som kommer? 33 år gamle Strandberg må jo på et eller annet tidspunkt fases ut. Dersom svake prestasjoner på klubblaget ikke er god nok grunn til å la være å ta han ut, bør uansett alderen snart være det. Han vil være 36 år når VM skal spilles og sannsynligheten for at han blir markant bedre de neste årene er relativt liten.
I Tromsø sitter 27 år gamle Jostein Gundersen og ser på at landslagssjefen tar ut spillere på ren refleks. Han er selve krumtappen i TIL-forsvaret som er blant de aller beste i Eliteserien. Han har ok fart, er ekstremt oppofrende i stilen og går i dueller og blokkerer skudd nærmest med livet som innsats. I tillegg er han en solid pasningsspiller for et lag som i stor grad spiller seg tålmodig ut bakfra, akkurat slik Solbakken ønsker at landslaget skal gjøre.
TIL har kun tapt 3 av de 22 kampene han har spilt i årets Eliteserie. Til sammenligning har laget tapt 4 av de 6 kampene han ikke har vært tilgjengelig. Det gir en tapsprosent på småpene 13,6 med Gundersen på laget, og litt mindre imponerende 66,7 uten. Landslagsklasse? Jeg mener helt klart det. Det er heller ikke negativt at han vil være 30 år og i sin beste alder når VM går av stabelen i 2026.
Det er selvfølgelig ikke riktig å kritisere Strandberg for å bli tatt ut på landslaget. Solbakken og hans team er ansvarlige for å gang på gang ta ut en spiller som har spilt en stor rolle i forsvaret til Norges nest dårligste Eliteserielag. For meg er det helt uforståelig at de ikke klarer å finne et bedre alternativ. Følger ikke landslagssjefen med på hva som skjer i hjemlig liga?
Å satse på Solbakken inn mot neste kvalifisering vitner om kameraderi og råtten ledelse i NFF. Hvem må Solskjær ligge med for å få tilbud om å lede landslaget til et lenge etterlengtet mesterskap? Umulig å vite hvordan legenden fra Kristiansund ville stilt seg til en slik forespørsel, men at han ikke engang virker å bli vurdert er rett og slett patetisk.
For meg ville det vært noe helt annet å følge landslaget hvis det var vår mann som styrte skuta. Nå er det bare kjedelig
Hva med å begynne å tenke på VM-kvalifiseringen som kommer? 33 år gamle Strandberg må jo på et eller annet tidspunkt fases ut. Dersom svake prestasjoner på klubblaget ikke er god nok grunn til å la være å ta han ut, bør uansett alderen snart være det. Han vil være 36 år når VM skal spilles og sannsynligheten for at han blir markant bedre de neste årene er relativt liten.
I Tromsø sitter 27 år gamle Jostein Gundersen og ser på at landslagssjefen tar ut spillere på ren refleks. Han er selve krumtappen i TIL-forsvaret som er blant de aller beste i Eliteserien. Han har ok fart, er ekstremt oppofrende i stilen og går i dueller og blokkerer skudd nærmest med livet som innsats. I tillegg er han en solid pasningsspiller for et lag som i stor grad spiller seg tålmodig ut bakfra, akkurat slik Solbakken ønsker at landslaget skal gjøre.
TIL har kun tapt 3 av de 22 kampene han har spilt i årets Eliteserie. Til sammenligning har laget tapt 4 av de 6 kampene han ikke har vært tilgjengelig. Det gir en tapsprosent på småpene 13,6 med Gundersen på laget, og litt mindre imponerende 66,7 uten. Landslagsklasse? Jeg mener helt klart det. Det er heller ikke negativt at han vil være 30 år og i sin beste alder når VM går av stabelen i 2026.
Det er selvfølgelig ikke riktig å kritisere Strandberg for å bli tatt ut på landslaget. Solbakken og hans team er ansvarlige for å gang på gang ta ut en spiller som har spilt en stor rolle i forsvaret til Norges nest dårligste Eliteserielag. For meg er det helt uforståelig at de ikke klarer å finne et bedre alternativ. Følger ikke landslagssjefen med på hva som skjer i hjemlig liga?
Å satse på Solbakken inn mot neste kvalifisering vitner om kameraderi og råtten ledelse i NFF. Hvem må Solskjær ligge med for å få tilbud om å lede landslaget til et lenge etterlengtet mesterskap? Umulig å vite hvordan legenden fra Kristiansund ville stilt seg til en slik forespørsel, men at han ikke engang virker å bli vurdert er rett og slett patetisk.
For meg ville det vært noe helt annet å følge landslaget hvis det var vår mann som styrte skuta. Nå er det bare kjedelig
Innlegget er likt av: Blodfink
Football, bloody hell!
-
- Donor
- Vært fan siden: 1984
- Liker gitt: 12206
- Liker mottatt: 8985