Liverpool

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Å gjøre opp slikt på ‘kammerset’ er ikke greit i min bok.
City medskyldige her.

Uansett så er Liverpool en klubb som trolig driver med skittent spill.
De er tatt to ganger til nylig.
Tapping av van Dijk, og tapping av den ungdomsspilleren fra Stoke.
Ved sistnevnte ble de dømt.

Paradoksalt av en klubb som i følge egne fans er bedre enn alle andre :angry:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Neppe [mention]Blodfink[/mention] . Slik jeg har forstått saken, så dreier det seg om 2 speidere fra City som ble hentet til Liverpool, fortsatt hadde tilgang til City sin database, og fortsatte å hente ut informasjon derfra - til fordel for Liverpool. Har vanskelig for å se at denne typen saker er mange av. Om klubber driver spionasje, kan godt hende, men ikke på den måten her. Denne saken er litt spesiell. Men de har ordnet opp seg i mellom.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Nja [mention]Elkey[/mention], det er kanskje på mer generelt grunnlag jeg kritiserer klubber for å drive med uregelmessigheter. Du kan fint ha rett i din analyse av hva som har skjedd her. Men jeg ville fortsatt hatt en offentlig granskning. Just my opinion.

MUFC har også vært utsatt for kritikk for tapping av unge spillere, jeg liker ikke det heller. At MUFC skal holde på i gråsoner.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pink Final wrote: 21 Sep 2019, 10:01

Liverpool er en spesiell klubb, såpass ærlige må vi være.
Det er Manchester United også.

Liverpool fans som ikke vil innrømme det, orker jeg ikke prate med.
Blir for useriøse for meg.

Det som blir for dumt er som du skriver «This means more» og «our managers are guardians of the club, all except Hodgson».
Akkurat som om deres klubb betyr mer for dem og omverdenen enn andre klubber.
Latterlig.

De har også en idé om at deres managerer har en mer idealistisk tilnærming til jobben enn managerer andre steder.

Pretensiøs gjeng.
Flott gjennomgang, [mention]Pink Final[/mention].

Selvfølgelig er de en spesiell klubb, hadde de ikke vært det hadde vi ikke brydd oss om dem eller hatt den rivaliseringen vi har. Og motsatt, selv om det sitter langt inne for dem å innrømme det!

Men det er ganske mange spesielle klubber her i verden, og Liverpool er bare en av dem.

Interessant poeng dette med "framsnakkingen" av egen klubb, du har nok rett i at Liverpool-fans er mer aktive der. Tror kanskje det henger litt sammen med det dominerende lynnet i de to byene - noe som smitter over på fans også fra andre steder.

Nå har ikke jeg bodd i noen av byene, så dette blir kanskje litt søkt, men har lest tekster om dette der Liverpudlians blir beskrevet som mer sentimentale av lynne, mens Mancs generelt er litt mer kyniske og arrogante (alt på godt og vondt, selvsagt). En kyniker vil gjerne ha en mer kritisk grunnholdning og et godt bullshit-filter, men har samtidig vanskelig for å la seg rive med. Er du sentimental har du blikket bakover og tendens til å se ting gjennom rosenrøde briller, samtidig gir det samhold og historisk forankring. Selv har jeg alltid likt at United-fans generelt har et mer balansert syn på sin egen klubb, men sånn som det er nå er det i ferd med å tippe over i grenseløs negativitet.

De har vært gjennom sine prøvelser i Liverpool, særlig på 80- og 90-tallet, og det har nok preget dem. Mye av sinnet er rettferdig, samtidig kan det nok tippe over i en offermentalitet (derav den noe ufine sangen "always the victim, never your fault").

Vi må nok innse at det er flere likheter enn forskjeller mellom Liverpool og Manchester United. Det er jo derfor rivaliseringen er så sterk.

Vidar Dale Fjeld

Et "hat" til en annen klubb henger som oftest sammen med at de er en "trussel", eller var en trussel på det fotballfaglige plan. Vi "hatet" vel alle Arsenal når de var på sitt beste, Chelsea osv...jeg har ikke samme "hatet"til Everton, Wolves osv. De utgjør ikke den samme trusselen. Men rivaliseringen og konkurransen mellom klubber er et gode for alle supportere, om ikke tror jeg fotballen hadde mistet sin sjel.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Definitivt.

Men det er noen du hater fordi de er en trussel der og da, som Arsenal på 00-tallet (i tillegg til det sportslige hadde du "pizza-gate", Keown vs van Nistelrooy, Keane vs Vieira osv). Men da var det resultat- og personavhengig. Rivaliseringen med Liverpool (og i mindre grad City og Leeds) er der uansett, selv om klubbene skulle rykke ned.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Ryder wrote: 24 Sep 2019, 09:28 Interessant poeng dette med "framsnakkingen" av egen klubb, du har nok rett i at Liverpool-fans er mer aktive der. Tror kanskje det henger litt sammen med det dominerende lynnet i de to byene - noe som smitter over på fans også fra andre steder.

Nå har ikke jeg bodd i noen av byene, så dette blir kanskje litt søkt, men har lest tekster om dette der Liverpudlians blir beskrevet som mer sentimentale av lynne, mens Mancs generelt er litt mer kyniske og arrogante
Ja det er en kulturforskjell mellom United og Liverpool fans, generelt sett.
Nå snakker jeg om supportere på nett, ikke de matchgående.
Atmosfæren på kamp speiler ofte ikke det som skrives på nett.

Positivt sett synes jeg United’s supportere er mer virkelighetsnære i sin omtale.
Forholder seg mer til realitetene.
Negativt sett blir det fort nettopp det - fryktelig negativt.

Liverpool’s supportere er ekstreme på å skrive opp eget lag. Selv rundt 2010 kunne man ofte lese at de på papiret egentlig var bedre enn United.
Så virkelighetsfjernt som det gikk an.
Samtidig liker jeg fans som er stolte over eget lag, blir som Dag på United.no noen ganger litt oppgitt over den stadige ‘slakten’ av egen klubb.
Det mest negative med Liverpools supportere generelt sett er at de ofte skylder på andre for egne feil.
Det er dommere, det var Ferguson som påvirket engelske myndigheter mot Liverpool osv.
Alle er i mot dem, selv voksne folk på 50-60 år holder dette fram som en sannhet.
På grensen til flaut, ihvertfall fryktelig barnslig.

Jeg vet ikke hvor denne kulturforskjellene kommer i fra.

Jeg husker veldig godt Heysel skandalen, og hvordan Liverpool’s daværende klubbformann Smith dagen etterpå la skylden på Chelsea supportere :O .
Det var visstnok observert noen Chelsea fans i Brüssel, dermed fikk de skylda.
Ganske drøyt av øverste leder i en så stor klubb.
Jeg vet ikke om det med å legge skylda på andre begynte der?

I egne øyne er de nærmest ufeilbarlige.

Jeg stigmatiserer voldsomt nå.
Det finnes selvsagt hele spekteret av både United og Liverpool fans.

Byene Manchester og Liverpool er det vanskelig å skrive om når man kun kjenner de fra noen besøk gjennom åra, og hva man har lest.
Mange mener Manc’s og Scouser’s ligner ganske mye i lynne.
Det er vel gjerne slik at folk som bor i havnebyer er mer høyrøstet og rett fram?
Manc’s blir ihvertfall veldig ofte omtalt som vennlige og fredelige mennesker.
De er også kjent for sin arbeidssomhet.
Den lokale arbeidsstokkens iherdige innsats pluss det fuktige klimaet er regnet som de to største suksessfaktorene for bomullindustrien som gjorde Manchester til Cottonpolis fra slutten av 1700 tallet.

Husker jeg og brutter’n tok toget mellom Liverpool og Manchester for 30 år siden.
Nærmest komisk hvordan sterotypene stemte.
I Liverpool «Oh, Manchester thats a busy place. They are aggressive»
I Manchester «The scousers are lacy».
Det er ikke noe jeg finner på, var folk som sa det til oss :hah: .

Illustrerer ihvertfall at rivaliseringen går dypere enn fotball.

Det er en historie, muligvis en vandre historie.
Tar den ihvertfall med.
Den var nok fortalt av en Manc.

For ett par hundre år siden utvandret masse irer til England og Skottland for å finne jobb.
I nordvest kom de i land i Liverpool, og begynte å lete etter jobb.
Etterhvert ble det trangt om jobb, og scouserne fortalte at om de gikk til Manchester var det masse jobb å få.
Å gå til Manchester var et stykke til fots, på datidens veier.
Historien går ut på at de arbeidssomme gikk til Manchester, mens de late ble igjen i Liverpool.

Derav arbeidssomme Manc’s og late scouser’s :hah:

Er jo et stort innslag av innvandrede irer både i Manchester og enda mer i Liverpool.
Last edited by Pink Final on 24 Sep 2019, 11:07, edited 1 time in total.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Synes sånt, kulturforskjeller og mentalitet, er morsomt og interessant. Generaliserende og overforenklet, men likevel! :D

Sjekk denne podcastepisoden, spol fram til ca. 30.45, for en parodi på scouse-dialekt og væremåte (de har mange flere spredt utover) :hah:

https://play.acast.com/s/topflighttimem ... 06fc6c31df
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Jeg har et inntrykk av at Liverpool lider av sterk misunnelse. Hele byen, klubben, folka.
Hadde helst sett at de fortsatte der...Smørblide nå om dagen, og de har allerede vunnet PL mange av dem.

Det må ikke skje...City må slutte å glippe mot de svakere lagene...Trøsten er at scouserne pleier å få en downperiode...De hadde 7 poeng å gå på i fjor. City må slå Liverpool hjemme og klare U borte. Da er det kun en U for Liverpool så vips: City tar ligaen, siden jeg tror de vil ha best målforskjell. Tror de følger hverandre tett frem til mai.

Diskutere fotball med Liverpool-fans? Jeg måker heller panna mi i veggen....
LUHG!

Cola

LIVERPOOL KAN BLI KASTET UT AV LIGACUPEN
Ifølge nettavisen The Athletic risikerer Liverpool å bli kastet ut av ligacupen, fordi de har brukt en ikke spilleberettiget spiller mot MK Dons onsdag.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/OpPw8 ... ent=row-15
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Juks og bedrag! :hah: Det finnes jo verre ting riktignok.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Blir overrasket om The Football League kaster de ut.
Blir nok en bot og en advarsel.
Hadde vært episk om de ble hevet ut da.

De byttet inn Pedro Chirivella 27 min før slutt mot MK Dons.
Chirivella mangler internasjonal klarering, og er ikke spilleberettiget.
Faktisk ganske amatørmessig av Lfc.

Bare noen dager etter at spionasjesaken kom opp.

Søkte opp Liverpool Echo, de skriver at det er Chirivella det dreier seg om.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Cola wrote: 28 Sep 2019, 16:46 LIVERPOOL KAN BLI KASTET UT AV LIGACUPEN
Ifølge nettavisen The Athletic risikerer Liverpool å bli kastet ut av ligacupen, fordi de har brukt en ikke spilleberettiget spiller mot MK Dons onsdag.
Fra VG idag

Klubben unngår å bli kastet ut, men må betale en bot på 200.000 pund - eller drøye to millioner kroner

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... -200k.html
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Det var da noe med den boten i alle fall.

Ellers må jeg nevne backene til Liverpool, assist og scoring de to i mellom i CL mot Salzburg.

Robertson starter angrepet og avslutter det med tap-in, vilt bra...Tidenes back-kjøp muligens.

Salzburg har mye kjappe spillere, VVD blir dratt ut og det hamres inn redusering til 3-1.

Men Liverpool er enda kjappere...

Oops 3-2 :thumb_up: 3-3!!! Braut Haaland!!! Shite...4-3...
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ta en kikk på det målet til Robinson. Sjekk nest siste pasning som slås fra Henderson til Alexander-Arnold. Den er så HARD, men samtidig perfekt vektet og i det riktige rommet.



Savner denne rytmen hos United, pasningen er ofte litt for slapp, kommer rett på eller litt bak osv, og dette tar tempoet ut av spillet vårt.

Hadde den pasningen vært to meter lenger opp fra hjørneflagget, hadde den kommet fram, men det hadde neppe blitt mål.
Post Reply