Revitalisation-prosjektet for PL

Diskusjon om engelsk fotball
Post Reply

Topic author
Deleted User 429

Liverpool, med støtte fra United-ledelsen, har fremmet forslag om å endre toppfotballen for herrene i England:

https://www.united.no/nyhetsarkiv/unite ... gsforslag/
- Premier League blir foreslått redusert fra 20 lag til 18 lag.
- Det vil fortsatt være to direkte opprykksplasser fra Championship, og play-off om opprykk – men play-offen vil være for lagene på tredje-, fjerde- og femteplass (ikke sjetteplasslaget, som nå), i tillegg til at laget på 16. plass i Premier League blir med. Det vil altså være to direkte nedrykksplasser, mens laget på tredje siste plass går inn i play-off med de tre play-off-lagene fra Championship.
- Det vil fortsatt være 24 lag i Championship, League One og League Two. Med andre ord vil de fire øverste divisjonene i så fall bestå av 90 lag, i stedet for 92.
- Ligacupen og Community Shield blir avskaffet.
- De ni klubbene som har vært i Premier League lengst – noe som nå inkluderer de seks store – vil diktere hvordan hvordan ligaen styres. Det er nå slik at hver klubb har én stemme, og at hver stemme teller like mye. I tillegg blir da også ordningen om at en trenger 14 stemmer for å få gjennomslag for endringer avskaffet. De ni klubbene vil være Manchester United, Liverpool, Chelsea, Arsenal, Manchester City, Tottenham, Everton, Southampton og West Ham, og det vil være nødvendig med seks av ni stemmer for å få gjennomslag i den nye strukturen.
(Vet ikke helt om dette er en grei måte å starte tråder her på, med link og klipp og lim fra "moderskipet". Si ifra eller slett hvis dette er upassende)
post liked by: RaoulDuke, Pink Final, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8980

Tviler vel egentlig på at de får gjennomslag hos de "mindre" klubbene for dette forslaget. Ville nok betydd færre kamper, men samtidig så ser man spesielt i topp 6 at Ligacupen brukes først og fremst til å holde reservene i gang.

Tror egentlig ikke at nivået ville økt betraktelig heller, så bortsett fra å gjøre kampene mer eksklusive og således øke verdien pr kamp ser jeg heller ingen argumentasjon for å vedta dette forslaget.
post liked by: Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Liker ikke dette forslaget.

Det er bakt inn noen elementer for å gjøre det spiselig.
Bl.a at bortesupporterne skal få 8% av billettene, og et tak på priser.
Det ‘smarteste’ de har gjør for å få støtte er pengepakken til the Football League klubbene.
Dermed kjøper de seg venner blant de mindre klubbene.

Har Liverpool’s eiere med støtte fra United’s (uvitende) eiere gjort dette av godhet mot de minste?

Selvsagt ikke.
Det de største klubbene i praksis gjør her, er å nærmest stenge veien til toppen for klubber utenfor topp 6.

Selv om dette gagner min klubb, Manchester United, så synes jeg dette er triste nyheter.

Enda mer penger til toppen, enda mer makt til de største.
Kjenner faktisk at om dette skjer vil det påvirke interessen min.

Ser den engelske regjering kritiserer dette.
post liked by: Pangaea, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 429

Synes det er helt ufattelig at de får seg til å foreslå at en gruppe klubber skal utgjøre en slags "adel" med total makt over en stor "underklasse" av mindre klubber. Skulle tro det ble slutt på slik tenkning på 1880-tallet i engelsk fotball. Disse ni klubbene vil ikke ha noe som kan stoppe dem fra å gi seg selv alle mulige slags fordeler hvis de vil. Å gi mer av inntektene til ligaene under PL høres fint ut det, men hvor lang tid vil det ta før dette blir reversert? Hvor lang tid vil det ta før adelskalender eller twitter-følgere avgjør hvor mye man får av inntektene? Eller før et spansk system for tv-inntekter blir vedtatt?

Resten ser egentlig bra ut; selv om jeg liker 20 lag i ligaen kan jeg ikke nekte for at det finnes gode argumenter for å redusere antall kamper; community shield og ligacup er ikke så veldig viktig for min del (dog ville det kanskje vært bedre å gjøre ligacupen om til en turnering for alle lagene i England som ikke spiller CL eller EL); og mere penger til mindre klubber er aldri feil.
post liked by: Pangaea, Blodfink
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

At disse 9 klubbene liksom skal styre alt er ganske kvalmt. Da vil man jo være snill i starten før man etterhvert går over til å ta mer og mer. Blir jo i nærheten av et slags diktatur.

Andre ting er jeg forsåvidt enig i, det er for mange kamper så å redusere antall lag + ta bort et par cup'er kan være smart. Når det er sagt så er vel ligacupen en av de få mulighetene United har til å få et trofe fremover.

@Beta Synes slike tråder om aktuelle nyheter er fine. Fortsett gjerne med det :)
post liked by: Elkey, Pangaea, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Synes også det forslaget er grenseløst kvalmt. Okay, greit, de kaster inn noen brødbiter for å gjøre det spiselig, men grunntanken er å gi mye mer makt til toppklubbene av PL, over resten av fotballhierarkiet. Som påpekt over, vil det ikke ta lang tid før de utnytter den diktatoriske makten. For å ta et veldig annet eksempel, så ser vi det i daglighandelmarkedet her i Norge. Ingen reell konkurranse, og prisene er deretter, og dagligvarekjedene kan nærmest diktere kontrakter og priser opp mot underleverandører og til og med grossister. Helt forkastelig at noe slikt foreslås innført i fotballen, og det ville fått store negative ringvirkninger på sikt.

Liker heller ikke tanken om at PL skal reduseres til 20 lag, men kan i det minste se fordeler her. Men vil klubbene som ikke er med i Europacupene synes det er en god idé? Betyr 2 færre hjemmekamper og dermed lavere inntekter. Skal sesongkort fortsatt ha samme pris når det blir færre kamper (kanskje 2-3 færre hjemmekamper i Ligacupen også).

Får virkelig håpe dette blir stemt ned. Per nå kan de store vertfall ikke trumfe gjennom slikt selv, så jeg håper de andre klubbene både i PL og "the Football League" stemmer dette nord og ned.

Flere av forslagene er mer rasjonelle og rettferdige og kan diskuteres, men hovedtyngden er rett og slett kvalmt.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Hmm liker ikke dette forslaget.

Det er i ferd med å skje store endringer innen fotballen, den tradisjonelle fotballen vi kjenner til kommer til å bli endret drastisk de nesten 10 - 20 årene. Altså 2030 - 2040.
Fotballklubber i dag formes mer og mer som bedrifter. Klubbene tenker mer og mer i disse baner altså business, det handler om å ta ut maks profit.
Er redd de større klubbene vil bli enda større med tanke på penger og at gapet vil bli enda større.

Det gapet har jo allerede blitt større, for de mindre europeiske klubbene, men er redd det blir enda større nå.
Altså i 1999 hadde Norge 2 lag i CL. RBK spilte på høyde mot Real. Det er helt utenkelig i dag, ikke fordi norsk fotball
har blitt dårligere. Men fordi gapet har blitt så mye større hva gjelder økonomi og muskler.

Er redd at forskjellen kommer til å bli enda større blant klubber ikke bare i England men også globalt.

Som nevnt så tror jeg at det kan bli en slags elite i fotballen som markeres enda tydeligere. Det er snakk om nye ordninger også innen CL.
Nye europeiske superligaer osv.

Det har allerede skjedd endringer;
Nations leauge.
CL spilles nå på flere tidspunkt.
EM spilles i flere byer.
I Italia ble cupfinalen mellom Lazio og Juventus spilt i Saudi Arabia i fjor.

Grunnen til at jeg never alt dette er fordi det allerede har skjedd endinger, endringer som virker mer som en business modell av fotballen.
Hvordan øke mest mulig kapital, en fotballklubb er ikke bare en fotballklubb men også en forretning.

Det kommer til å skje store endringer, så får vi se hva de finner på.

Noe bra er det jo også så klart, redusere antall kamper og kutte ut de her unødige kampene.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er positive sider ved forslaget - for eksempel har PL i mange år neglisjert sitt ansvar for å la resten av fotballen få sin del av kaka, og derfor vil mange av EFL-klubbene med rette være positive til mange av punktene.

Men det er jo bare sukker på pillen, ingen trenger å være i tvil om at dette først og fremst er et forsøk fra de største klubbene på å tilrive seg mer makt. Først kommer tv-avtaler, der jeg vil tro at planen er at storklubbene forhandler sine egne (og dermed slipper å dele), og på sikt er det jo lett å se konturene av en breakaway til en "superliga".
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Er også bekymret over forslaget om 15 utlån per sesong. Det betyr at de store klubbene i enda større grad kan støvsuge opp mange flere talenter fra de mindre klubbene, og så sende de ut på lån. Chelsea gjør jo dette allerede i stor skala, og om dette punktet gikk gjennom, så vil de andre klubbene også gjøre det. Og dette er bare snakk om i England. I tillegg kommer alle utlånene til løst definerte farmerklubber i ulike ligaer, samt mer vanlige utlån. Vi kan godt får en situasjon der de store klubbene har 50 spillere i førstelagstroppen, med 25 stk på utlån. Eller enda mer.

Synes det er mye her som er grunn til å være bekymret over. Så er det fint at det foreslås litt mer penger til divisjonene under PL, men her er det nok snakk om å sukre giften for at det skal gå gjennom. Med en slik maktstruktur kan de uansett bare trekke det tilbake på et senere tidspunkt, f.eks. som ledd i å forhandle sine egne TV-avtaler. Tipper de store klubbene i England ønsker en spansk løsning, der de største klubbene tar nesten hele kaka.

Vi har jaggu kommet rimelig langt unna oppstarten med Newton Heath osv, der noen lokale jernbane-gutter samles for å spille fotball etter jobb.
post liked by: Blodfink

Topic author
Deleted User 429

Pangaea wrote: 12 Oct 2020, 11:55 Er også bekymret over forslaget om 15 utlån per sesong. Det betyr at de store klubbene i enda større grad kan støvsuge opp mange flere talenter fra de mindre klubbene, og så sende de ut på lån. Chelsea gjør jo dette allerede i stor skala, og om dette punktet gikk gjennom, så vil de andre klubbene også gjøre det. Og dette er bare snakk om i England. I tillegg kommer alle utlånene til løst definerte farmerklubber i ulike ligaer, samt mer vanlige utlån. Vi kan godt får en situasjon der de store klubbene har 50 spillere i førstelagstroppen, med 25 stk på utlån. Eller enda mer.
Dette har jeg ikke fått med meg. Det er en ganske enorm utvidelse av låneordningen.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

All makt til de 6 store blir det i praksis ja. 6 av 9 stemmer holder. Mye bra der også, men aldri i verden om resten av klubbene i PL blir med på dette. Noe av dette fremstår jo som reine bestikkelser. Fenway og Glazers er ikke flaue...
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Henry Winter i The Times slakter Joel Glazer, flott. Bak betalingsmur da...

FA bruker veto-retten mot forslaget til Henry (Liverpool) og Glazer. Ikke overraskende. Og selvfølgelig vil ikke de andre klubbene i PL dette.

Mer om saken her:

https://www.united.no/nyhetsarkiv/vil-n ... k-fotball/
post liked by: Pink Final
LUHG!

Topic author
Vidar Dale Fjeld

Jeg kjenner ikke klubben min igjen etter at pengene ble drivkraften...klubben som tok vare på sine spillere, omgivelser/supportere og åpenheten til media er en saga blott. Sier det igjen...jeg håper på en sportslig "nedtur" som tvinger Glazers bort...jeg tåler 5 dårlige år om det er prisen å betale.
post liked by: Blodfink, Pink Final
Post Reply