VAR

Diskusjon om engelsk fotball

Deleted User 429

Hvis VAR gir medhold til Neymar i noe som helst så vet man i hvert fall at det ikke funker sånn som det skal.
post liked by: Cola2
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Beta wrote: 20 Sep 2021, 23:11 Hvis VAR gir medhold til Neymar i noe som helst så vet man i hvert fall at det ikke funker sånn som det skal.
Enig. Men i dette tilfelle ser vi at det ikke bare er PL som sliter
Burde hente inn dommere fra andre topp nasjoner som bruker VAR i enkelte land
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mener at NFL var den første ligaen som hentet inn, og begynte å bruke video på dommer avgjørelser.
For ett par år siden gjorde NHL det samme, ang mål/ikke mål etc.
Norge som ligger 10 år bak NHL begynte for 2 år siden, men da må hoveddommerne se på en 22" monitor i sekretariatet.
Oliers vant vel ei "bøttå" @Buchan med 2 mål i OverTime (OT) før kampen ble avgjort
Så har det blitt brukt video på utvisninger etter kamp. Match + Video. (dvs at dommer ville avgjøre dette etter kamp, selv om dette skjedde etter 2 min spill!!!). Nå har dette blitt oppdatert, er det, gjentar: ER det video, av grunnlaget av utvisning KAN dommer se på video i SEKRETERIATET.
Men ikke mange haller har mer enn ett kamera.......

Deleted User 429

Cola2 wrote: 20 Sep 2021, 23:47 Mener at NFL var den første ligaen som hentet inn, og begynte å bruke video på dommer avgjørelser.
Det kan nok godt stemme. Synes også at NFL har vært flinke på å sørge for at dommere, spillere og eksperter/kommentatorer har nokså lik forståelse av hvordan reglene funker. Langt fra hver kamp der tv-folka er uenige med dommerne. De bruker gjerne heller tid på å forklare hvorfor dommerne gjør som de gjør. Har nok noe å gjøre med at det er så mange repriser der og at alle avgjørelser kan utfordres, så alt blir sett på og tolket opp mot regelverket.
post liked by: Pink Final, Cola2, Buchan
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Beta wrote: 21 Sep 2021, 00:11 De bruker gjerne heller tid på å forklare hvorfor dommerne gjør som de gjør. Har nok noe å gjøre med at det er så mange repriser der og at alle avgjørelser kan utfordres, så alt blir sett på og tolket opp mot regelverket.
Tror du har 100% rett her.
Sport er ikke sport lenger, men blodig alvor ang penger, dermed i NFL er hver meter veldig kostbar for begge lag.
Men NFL "VAR" regler blir også oppdatert før hver sesong, det samme har NHL gjort, og nå IIHF (Internasjonale Ice Hockey Federation) dermed har lille Norge fulgt med på det de kan. (Ang kameraer og vinkler). Eks, https://www.nitten.no/blogg/ponomarenko ... ye-regelen
Måtte jo ha noe med Spata-Stjernen

Men tilbake til det fotball tekniske så bør vel de landene som innfører dette (PL i fjor, med store problemer kontra EM) hente inn "nøytrale" VAR dommere denne sesongen og lære opp nye.
post liked by: Buchan, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Sånn bortsett fra vår bortekamp mot West Ham. har vel VAR i PL fungert noe bedre i år enn i fjor.

Mye høyere terskel for inngripen og endring, noe som får spillet til å flyte bedre (selv om en jo kan lure på hvorfor en ikke bare kan fjerne det helt). Henger godt sammen med den generelt høyere terskelen for å blåse for småting.
Men så er det jo de som mener at den mer avslappede linja fører til farligere forhold for spillerne, spesielt etter skaden på Liverpools Harvey Elliott. Mener ikke at man skal ha fullt frislipp og brutalitet, men kan ikke skjønne at det var en takling spilleren gjorde fordi dommerne har lagt lista annerledes. Syntes den så ut som en type takling vi uansett linje ser mange av i hver kamp, og at skaden var et uhell. Av og til skjer slike ting på en fotballbane, uten at det betyr at enten dommeren eller forsvarsspilleren har gjort noe feil.

Deleted User 430

Ryder wrote:23 Sep 2021, 11:18 Sånn bortsett fra vår bortekamp mot West Ham. har vel VAR i PL fungert noe bedre i år enn i fjor.
VAR fungerer stort sett bedre i selve banespillet i år, ja, men de avgjørende situasjonene, som straffer, har det begynt å bli mye rart å plukke på. Straffen Leicester fikk mot seg i helgen, Palace ble snytt for en klar straffe (i følge en Liverpool-kompis), rotet med Walker rødt/ikke rødt og, som du nevner, det røde mot Elliott hvor de gir rødt som følge av resultatet av skaden og ikke taklingen i seg selv.
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Ser det blir diskutert om dommere/VAR så jeg prøver å være flink gutt å ta det i VAR tråden :D

Jeg synes ideen med VAR er en bra ting i utgangspunktet. Bare at det er gått langt over styr.
Det som er idag er jo ikke ett regelverk som er likt for alle lag i alle runder i samme sesong.

Slutte med flisespikkeri.

Fjerne de fancy linjene som går bortover, oppover, nedover og innover. Hvis man ikke greier å se en spiller er i offside på en kjapp reprise så får de la være å blåse offside. på den måten blir blir vi kvitt millimeter/nesehår offside. Sjarmen blir ikke borte, men vi får vekk halvmeter og lenger offsiden.
Angående straffe situasjoner tenker jeg at VAR kan brukes til noe bra. Filming, rene taklinger som blir dømt straffe i mot eller stygge taklinger som dommer "trodde" var en ren takling osv.
Situasjoner utenfor dommers synsvinklel som går på slag i tryne osv er jo greit at VAR tar seg av.
At keepere beveger seg seg ett millisekund før, er dommers hele ansvar.

Åsså de regler hva VAR kan og ikke kan hvis det var ditt og datt.

Skjønner jo at det blir jevelig kjedelig på VAR rommet hvis de ikke skal ta tak i mer enn det. MEN det ødelegger fotballen totalt hvis det fortsetter som idag...

Det er bare min mening da, som itte betyr en dritt :O
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

RedTrafford wrote: 21 Mar 2022, 20:49 Jeg synes ideen med VAR er en bra ting i utgangspunktet. Bare at det er gått langt over styr.
Det som er idag er jo ikke ett regelverk som er likt for alle lag i alle runder i samme sesong.

Slutte med flisespikkeri.

Fjerne de fancy linjene som går bortover, oppover, nedover og innover. Hvis man ikke greier å se en spiller er i offside på en kjapp reprise så får de la være å blåse offside. på den måten blir blir vi kvitt millimeter/nesehår offside. Sjarmen blir ikke borte, men vi får vekk halvmeter og lenger offsiden.
Angående straffe situasjoner tenker jeg at VAR kan brukes til noe bra. Filming, rene taklinger som blir dømt straffe i mot eller stygge taklinger som dommer "trodde" var en ren takling osv.
Situasjoner utenfor dommers synsvinklel som går på slag i tryne osv er jo greit at VAR tar seg av.
At keepere beveger seg seg ett millisekund før, er dommers hele ansvar.
Jeg syntes, skriver og mener syntes, at VAR kom.
I EM følte jeg at det fungerte veldig bra, men 1st sesongen i PL var det en total katastrofe.
Føler at det er bedre denne sesongen.
Men jeg må også kritisere bruk av de som sitter i VAR rommet.
De skal være oppegående på regler, men de bør IKKE dømme i PL ved siden av.
Bør være fast personell foran VAR skjermene.
Ang ting utenfor synsvinkelen til dommeren, han har 2 linjedommere med seg. Og det kan faktisk skje at ingen kamera har fått dette med seg.

Håper at det tar seg opp, og en liten refleksjon utenfor fotball: Bytter du medisin må du ikke regne med at den virker fra dag 1. Leger/Veterinærer sier 3-4 uker.
Så jeg vet ikke om VAR blir bedre ut sesongen, men håper at den har forbedret seg til neste sesong
post liked by: RedTrafford

Deleted User 430

Lite tips ang VAR..
Følg denne mannen, så ser man fort at det ikke er systemet eller nødvendigvis dommerne det er noe galt med, men PLs behov for å gjøre ting annerledes...


Deleted User 595

Glemte at skuldrene skal medregnes i offsideposisjon. Jeg var jo øyeblikkelig ute og påpekte at Jotas høyrefot er i offsideposisjon, noe som viser seg å stemme uansett vinkel.

Da var jeg jo helt på viddene, samtidig som jeg kan konstatere at det ikke er noe galt med synet :-|
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Mye å passe på i dagens fotball.
-Skalle hodet
-Klippe nesehår
-Avstå fra bart og skjegg
-Bruke trange sko
-Bruke litt trang bokser

Jaja, de får det jo til i tennis, så kanskje det er håp likevel. Så lenge PL og FA holder seg langt unna.

Okay, sikkert ikke håp da :D
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink

Deleted User 480

Etter mitt syn er hovedproblemet med å ha så matematisk korrekte linjer, at det tar bort en del av det uforutsigbare. Det mener jeg er en hel del av sjarmen med spillet. Jeg forstår virkelig ikke at de som har bestemt dette, tenker at dette er publikumsvennlig.

Helt enig med @RedTrafford som sier at det ikke bør blåses offside, hvis ikke det kjapt kan sees at det er offside.

Tror også det kan være en idé som @Cola2 sier å ha faste dommere I VAR-rommet. Det ryktes at Dean som nå gir seg, kan gå inn I en slik rolle. Kanskje det kunne borge for comeback for herrene Clattenburg og Colina! 😎

@Pangaea Artig og betimelig kommentar! 😄👍
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Canto wrote:22 Mar 2022, 13:45 Tror også det kan være en idé som @Cola2 sier å ha faste dommere I VAR-rommet.
2 grunner hvorfor jeg mener det.
  • De dømmer ikke sammen, eller sitter i VAR rommet når "kompisen" dømmer
    Med faste dommere i VAR rommet, vet de mer hva, og hvorfor, de skal se på situasjoner på banen
    Og de blir vant med teknologien
Sånn det har vært 1 1/2 sesong i PL virker det som de som skal jobbe i VAR rommet må læres opp, eventuet oppfriskes for hver gang de er der
post liked by: RedTrafford
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Det hadde jo i hvertfall vært en god start på det bedre@Cola2 og lett å gjennomføre.
Det jeg skrev i siste innlegg blir nok urealistisk.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

RedTrafford wrote:22 Mar 2022, 19:22 Det jeg skrev i siste innlegg blir nok urealistisk.
Er ikke sikker på om jeg er enig der.
Vi ser jo at en del av våre yngre spillere har hår som er 150 cm lenger enn meg, og skal det blåses offside grunnet håret står rett ut, og kroppen til spilleren er 110% on-side.

Men som sagt faste VAR dommere.
I NHL som jeg følger så har de ett "Situasjon Room" hvor det sitter 5-7 tidligere dommere, og med kamera vinkler mer enn vi får se på TV, og med 55 -60" skjermer
PL burde også ha noe sånt.
Men man lærer når man går, men burde ikke PL ha kontaktet NFL (første som begynte med VAR) så kom NHL. De har hatt dette i 3-4 år, men har justert bruk av VAR hver sesong
Post Reply