VAR

Diskusjon om engelsk fotball
User avatar

Topic author
pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Nu begynner jeg virkelig å tvile på hele VAR systemet, dem som sitter i VAR bua er jo helt udugelig i PL. Burde dem skrote hele VAR opplegget.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Sier som jeg gjorde på united.no: Det er ikke VAR som er problemet, men folka som styrer det og reglene som blir brukt. Stort sett har VAR vært positivt synes jeg.
User avatar

Captain Marvel
Posts: 97
Joined: 16 Dec 2019, 15:42
Liker gitt: 4
Liker mottatt: 17

VAR stjeler etter min mening noe av skjønnheten i fotballen og det uforutsigbare jeg elsket med fotballen. At de nå skal tegne mm linjer om det er offside eller ikke er for meg helt på tryne. Men alt skal være så forbanna korrekt som overhode noe til dags. |P
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Captain Marvel wrote: 12 Jul 2020, 23:57 VAR stjeler etter min mening noe av skjønnheten i fotballen og det uforutsigbare jeg elsket med fotballen. At de nå skal tegne mm linjer om det er offside eller ikke er for meg helt på tryne. Men alt skal være så forbanna korrekt som overhode noe til dags. |P
Enig :thumb_up: Alt skal være innenfor firkanten, blir som med utdanningssystemet og mye annet...
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pangaea wrote: 12 Jul 2020, 23:25 Sier som jeg gjorde på united.no: Det er ikke VAR som er problemet, men folka som styrer det og reglene som blir brukt. Stort sett har VAR vært positivt synes jeg.
Vi har vel allerede en VAR-tråd, men uansett:
Problemet her er vel at det ALLTID vil være feilbarlige mennesker av kjøtt og blod som til syvende og sist tar avgjørelsen. Det eneste som er nytt med VAR, er at ansvaret tas fra den som egentlig skal ha det, dommeren på banen, og overføres til noen ansiktsløse folk i en buss.
Det virker som om mange plutselig er sjokkerte over at det eksisterer tvilstilfeller og skjønn i fotballen, som ikke lett lar seg løse selv med tusen kameravinkler og super slow motion. For noen av oss er imdlertid menneskelige feil noe av sjarmen med sport. Spillere gjør feil, dommere gjør feil, deal with it, det jevner seg noenlunde ut. La dommeren få det ansvaret han skal ha, alle gjør sitt beste, så blir det som det blir.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Ryder wrote: 13 Jul 2020, 10:23 Vi har vel allerede en VAR-tråd,
Ja, [mention]RaoulDuke[/mention] kan sikkert fikse det etter ferien :)
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Selv om det blir tåpelig å måle offside på 1mm med å analysere video frame for frame, så synes jeg det er bra at man prøver å luke ut flest mulig feil i dømmingen med f.eks. VAR. Greit å si at det jevner seg ut, men det gjør jo ikke det. Noen feil har mye større konsekvenser enn andre. Bare tenk tilbake på alle de kampene der Chelsea scorte offside mål mot oss, som betyr at vi tapte ligatittelen minst én gang. Eller en hypotetisk feil i en CL finale enten med mål eller røde kort.

Det virker som implementeringen har gått bedre på kontinentet enn i England, så FA der har sikkert noe de kan lære av tyskere osv.
post liked by: Blodfink

Cola

Pangaea wrote: 13 Jul 2020, 17:09 Det virker som implementeringen har gått bedre på kontinentet enn i England, så FA der har sikkert noe de kan lære av tyskere osv.
Kopierer inn dette fra ett annet sted:

Mine kilder i FIFA, UEFA og IFAB bekrefter alle at dommersjef Pierlugi Collina vil rydde opp i Premier Leagues VAR-rot. Med virkning fra 1.juli 2020 har FIFA tatt over styringen av VAR (Video Assistant Referee), og det betyr at de nå har tatt over ansvaret fra IFAB, og dermed kan ikke lands egne dommerorganisasjoner lage sine egne regler lengre.

Før VAR ble innført i Premier League gikk nesten samtlige norske eksperter ut og hyllet endringene som PGMOLs (dommerorganisasjonen som styrer dommerne på de høyeste nivåene i England) dommersjef Mike Riley innførte stikk i strid med IFABs VAR-protokoll. Jeg spådde allerede i juli 2019 at dette kom til å gå fullstendig galt.

Vidar Dale Fjeld

Så ser vi hvor latterlig VAR er i kampen mellom Sheffield United og Leicester...Berge skulle vært sendt rett av...ikke frispark en gang.
User avatar

The Rock
Posts: 87
Joined: 07 Nov 2020, 10:26
Liker gitt: 15
Liker mottatt: 5

Etter hva man har skjønt så er det ikke noen fotball folk som sitter på VAR rommet. Er vel bare et par nerder som sitter der.

Spark ut nerdene og inn med skikkelig fotball folk så blir det bedre!
post liked by: Cola2
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Imo så fungerer VAR stort sett bra. Spesielt på rødt kort, offside og målsjekk. Men synes dette med "klare feil" slår svært urettferdig ut, og det er ikke opplagt hva det er. Og det er svært frustrerende.

Jeg liker heller ikke at VAR-dommerne sitter på en lukket plass, og ingen vet hvem de er. De skulle vært på stadion, og det skulle vært full åpenhet.
post liked by: Cola2
User avatar

Topic author
pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Kan se ut som dem som sitter i var bua har lært fra alle de dumme tingene de gjorde tiligere, ser jo bra ut til nu.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Darren England heter altså videodommeren som satt i VAR-rommet under West H-kampen, han sitter også der mot Villa i neste PL-kamp. Mike Dean kan jo finne på å dømme straffe på lignende situasjoner...
post liked by: Cola2
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Blodfink wrote: 20 Sep 2021, 21:23 Darren England heter altså videodommeren som satt i VAR-rommet under West H-kampen, han sitter også der mot Villa i neste PL-kamp. Mike Dean kan jo finne på å dømme straffe på lignende situasjoner...
Mike Dean er ei vandrande (eller småjoggande) mine, så her kan alt skje. Eg trudde andre ligaer hadde fått nokonlunde teken på VAR, men så såg eg straffa til Neymar i kampen mot Lyon. "Scandale!", ropte franskmennene, og det hadde dei jo heilt rett i.
post liked by: Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

VAR har kommet for å bli, men i PL sliter de.
Min mening er at de skal sitte ett annet sted en stadion, ett så kalt VAR rom, som overvåket alle kamper som startet på samme tid. Men da snakker vi om 10-12 personer, 1/2 bør ha dommer erfaring, resten spiller erfaring på topp nivå.
Er dette en av de 10-12 som har, eller hatt befatning med vedkommende lag, bør han ikke utesluttets men kun taes med i vurderingen hvis resten er 50/50.
Mye av problemet er jo også at yngre dommere TØR IKKE å overprøve en eldre dommer, det kan ødelegge karrieren til vedkommende hvis han vil dømme på høyeste nivå. (Og det er TOTALT feil fokus av vedkommende. Stå for det du ser og mener)
Men vi, (supportere &spillere & trenere, og absolutt dommere,) må også ta til oss at nye ting kommer, og nye ting tar tid før det går rett vei.
PL med VAR er bedre hittil i år enn forrige sesong med VAR.

Men #7 skulle hatt minst 1 straffe!!! (Helt sikker pga trynefaktor og dommeren var klar over at han ikke var i like god form når han var 20 år som #7 er i dag) :-)
post liked by: Pink Final, Blodfink
Post Reply