VAR

Diskusjon om engelsk fotball
Svar
Brukeravatar

Topic author
pixma
Emner: 4
Vært fan siden: 1980
Liker gitt: 12
Liker mottatt: 60

Nu begynner jeg virkelig å tvile på hele VAR systemet, dem som sitter i VAR bua er jo helt udugelig i PL. Burde dem skrote hele VAR opplegget.
Brukeravatar

Pangaea
Emner: 10
Vært fan siden: 1992
Liker gitt: 112
Liker mottatt: 166

Sier som jeg gjorde på united.no: Det er ikke VAR som er problemet, men folka som styrer det og reglene som blir brukt. Stort sett har VAR vært positivt synes jeg.
Brukeravatar

Captain Marvel
Emner: 1
Vært fan siden: 1991
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 11

VAR stjeler etter min mening noe av skjønnheten i fotballen og det uforutsigbare jeg elsket med fotballen. At de nå skal tegne mm linjer om det er offside eller ikke er for meg helt på tryne. Men alt skal være så forbanna korrekt som overhode noe til dags. |P
Brukeravatar

Blodfink
20 times, 20 times!
Emner: 79
Liker gitt: 329
Liker mottatt: 206

Captain Marvel skrev: 12 jul 2020, 23:57 VAR stjeler etter min mening noe av skjønnheten i fotballen og det uforutsigbare jeg elsket med fotballen. At de nå skal tegne mm linjer om det er offside eller ikke er for meg helt på tryne. Men alt skal være så forbanna korrekt som overhode noe til dags. |P
Enig :thumb_up: Alt skal være innenfor firkanten, blir som med utdanningssystemet og mye annet...
Brukeravatar

Ryder
Emner: 0
Sted: Trondheim
Vært fan siden: 1981
Liker gitt: 13
Liker mottatt: 89

Pangaea skrev: 12 jul 2020, 23:25 Sier som jeg gjorde på united.no: Det er ikke VAR som er problemet, men folka som styrer det og reglene som blir brukt. Stort sett har VAR vært positivt synes jeg.
Vi har vel allerede en VAR-tråd, men uansett:
Problemet her er vel at det ALLTID vil være feilbarlige mennesker av kjøtt og blod som til syvende og sist tar avgjørelsen. Det eneste som er nytt med VAR, er at ansvaret tas fra den som egentlig skal ha det, dommeren på banen, og overføres til noen ansiktsløse folk i en buss.
Det virker som om mange plutselig er sjokkerte over at det eksisterer tvilstilfeller og skjønn i fotballen, som ikke lett lar seg løse selv med tusen kameravinkler og super slow motion. For noen av oss er imdlertid menneskelige feil noe av sjarmen med sport. Spillere gjør feil, dommere gjør feil, deal with it, det jevner seg noenlunde ut. La dommeren få det ansvaret han skal ha, alle gjør sitt beste, så blir det som det blir.
Brukeravatar

Blodfink
20 times, 20 times!
Emner: 79
Liker gitt: 329
Liker mottatt: 206

Ryder skrev: 13 jul 2020, 10:23 Vi har vel allerede en VAR-tråd,
Ja, [mention]RaoulDuke[/mention] kan sikkert fikse det etter ferien :)
Brukeravatar

Pangaea
Emner: 10
Vært fan siden: 1992
Liker gitt: 112
Liker mottatt: 166

Selv om det blir tåpelig å måle offside på 1mm med å analysere video frame for frame, så synes jeg det er bra at man prøver å luke ut flest mulig feil i dømmingen med f.eks. VAR. Greit å si at det jevner seg ut, men det gjør jo ikke det. Noen feil har mye større konsekvenser enn andre. Bare tenk tilbake på alle de kampene der Chelsea scorte offside mål mot oss, som betyr at vi tapte ligatittelen minst én gang. Eller en hypotetisk feil i en CL finale enten med mål eller røde kort.

Det virker som implementeringen har gått bedre på kontinentet enn i England, så FA der har sikkert noe de kan lære av tyskere osv.
Brukeravatar

Cola
Emner: 17
Sted: Oslo
Vært fan siden: 1966
Liker gitt: 236
Liker mottatt: 38

Pangaea skrev: 13 jul 2020, 17:09 Det virker som implementeringen har gått bedre på kontinentet enn i England, så FA der har sikkert noe de kan lære av tyskere osv.
Kopierer inn dette fra ett annet sted:

Mine kilder i FIFA, UEFA og IFAB bekrefter alle at dommersjef Pierlugi Collina vil rydde opp i Premier Leagues VAR-rot. Med virkning fra 1.juli 2020 har FIFA tatt over styringen av VAR (Video Assistant Referee), og det betyr at de nå har tatt over ansvaret fra IFAB, og dermed kan ikke lands egne dommerorganisasjoner lage sine egne regler lengre.

Før VAR ble innført i Premier League gikk nesten samtlige norske eksperter ut og hyllet endringene som PGMOLs (dommerorganisasjonen som styrer dommerne på de høyeste nivåene i England) dommersjef Mike Riley innførte stikk i strid med IFABs VAR-protokoll. Jeg spådde allerede i juli 2019 at dette kom til å gå fullstendig galt.
Svar