Det gamle Unitedforumet og supporterklubbens håndtering av dette.

Forslag til hvordan vi kan gjøre forumet bedre. Si ifra her!
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Vet denne kanskje ikke passer her, så ikke helt hvor den passet heller, men jeg synes det er en såpass viktig diskusjon at jeg håper den hvertfall får stå et sted hvor den blir lest av så mange som mulig.

Først og fremst vil jeg rette en stor takk til den/de som har sørget for å ordne så vi faktisk har et skikkelig forum å skrive på! Samt presisere at intensjonen med dette innlegget ikke bare er å være negativ og klage, samtidig som at det er umulig å skrive det jeg vil skrive uten å kanskje fremstå som nettopp litt slik. Men det er i så tilfelle rettet utelukkende til supporterklubben/redaksjonen, og ikke dette forumet.

Litt som jeg savner gammel storhet i dagens United, er det også et stort savn jeg har til det gamle forumet vi hadde her før, som av totalt fullstendig uforståelige grunner bare ble tatt ned uten at noen evnet å sette opp et nytt, som i utgangspunktet skulle være planen og som vi ble lovet.
Dette mener jeg er kanskje det største sviket som noensinne har blitt gjort mot oss supportere av supporterklubben, tatt i betraktning hva vi faktisk hadde av supporter/forumkultur der inne.

Jeg har ved flere anledninger prøvd å rette en slags direkte og konkret kritikk rettet mot supporterklubben, spurt hva som foregår og hvorfor de ikke gjør noe med det. Og hva i alle dager som skjedde. Men jeg føler at dette har blitt ignorert og forbigått i stillhet hver bidige gang og har i sin tur bare resultert i en ganske konkret bitterhet og forakt mot supporterklubben som ikke responderer på en tilfredsstillende måte.

Kommentarfeltet og funksjonaliteten på United.no er mildt sagt elendig, om ikke rett ut forferdelig og respektløst, selv om jeg i utgangspunktet overhodet ikke er imot et kommentarfelt tilhørende hver artikkel som publiseres. Jeg er også 100% overbevist om at dette kunne vært bedre integrert i selve United.no-siden, og at ethvert kommentarfelt pr artikkel kunne automatisk blitt tilhørende til forumet.


Nå synes jeg altså dette er et veldig bra initiativ her inne, jeg liker fargene og idéen, men det er fortsatt enkelte ting jeg savner. Uten at jeg nødvendigvis kan sette fingeren på hva. Kanskje det bare var oppsettet og ryddigheten. Og hvilke interessante tråder vi hadde gående den gangen. Dette er altså utelukkende en kritikk tilbake mot de det gjaldt den gangen. Og jeg er nysgjerrig på hvilke brukere fra dette forumet som er igjen fra den gangen? Og hvem som vet noe om hva som skjedde, og muligheten for at det finnes en backup fra dette, som det er mulig å bruke som et slags utgangspunkt?

Nå mener ikke jeg å romantisere dette gamle forumet fullstendig, noe har sikkert også skjedd på design og teknologi-fronten siden da, men slik jeg husker det pleide jeg å bruke dette som et prakteksempel på hvordan jeg mente et skikkelig ryddig og fint forum skulle være. Usedvanlig dyktige moderatorer hadde vi også husker jeg, som sikkert også bare forsvant. Det er kanskje derfor jeg fortsatt, sikkert nesten 10 år etter, fortsatt føler et såpass sinne/bitterhet over det som skjedde. Jeg tror også vi på veien mistet veldig mange engasjerte og "dyktige" supportere/debattanter/deltagere. Noe jeg synes var veldig trist og utrolig unødvendig.

Håper noen har noe utfyllende informasjon/erfaringer eller noe de vil bidra med i denne forbindelse. Og om noen vet noe konkret om hva supporterklubben selv mener og tenker om dette, eller om det var en del av en eller snnen plan for å prøve å markedsføre united.no på en annen/bedre måte på bekostning av oss forumbrukere. Og spesielt hvorfor de tok ned forumet uten engang å få på plass et nytt selv mange år etter. Jeg har intet annet ord å bruke enn at jeg syns det var totalt forkastelig og et stort svik mot oss supportere.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Husker ikke hva som skjedde for ti år siden, så skal ikke kommentere det konkret.

Når det gjelder valget om å ha kommentarfelt framfor forum, vil jeg tippe de ønsker å holde folk på nettstedet i stedet for å sende dem til en ekstern side. Handler om økonomi/annonser osv. Kanskje også ressursbruk med tanke på moderering, men der aner jeg ikke hva som er mest arbeidskrevende å holde orden på (det er vel overkommelig her inne, men det har nok mye med begrenset antall medlemmer å gjøre). De har vel hatt sitt å henge fingrene i både med tanke på kommentarfeltene og på Facebook de siste dagene...
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Velkommen til dette forumet @Schmeichel.
Håper du vil skrive mer her framover.

Tragisk det som hendte med det opprinnelige forumet på United.no.
Tror det var kommunikasjonssvikt mellom gamle og nye ansatte i supporterklubben den gang.
Egentlig det samme hva som skjedde.
Skjedd er skjedd.
Det ville imidlertid vært voksent av United.no å gå ut med en forklaring og en beklagelse.
For de ødela en kultur der inne.
Det ligger igjen en eneste artikkel på United.no om overgangen til den nye supportersiden, 12.06.13.
Av den artikkelen ser man hvem som var teknisk ansvarlig den gang.
Liverpool.no, Stoke.no, Arsenal.no m.fl har oppdatert sine sider uten å ødelegge eget forum.
Faktisk har de gitt brukerne tid til å overføre poster fra gammel til ny side, samt kjøre et prøve forum for deretter å spørre brukerne om evt endringer.
Er kun United.no og Manchester City.no som ikke har forum av de større supporterklubbene.
Hvilket gir litt plastikk inntrykk hva supporterkultur angår.
Vedkommende som var teknisk ansvarlig virker det jo nesten som bare datt innom United.no sensommeren 2012.
Endret siden, tok bort forumet, innførte kommentarfelt og sluttet i United.no igjen kort tid etter lansering 12.06.13.

Kommentarfeltet der inne egner seg egentlig kun til å kommentere dagens artikler, som det vel også er ment for.
Ubrukelig om man vil diskutere i dybden.

Synes dette forumet er veldig bra.
Og nå kommer det flere gode brukere over fra United.no også 👏.

Jeg var litt skeptisk i starten.
For på forrige private Unitedforumet la jeg ned mye tid.
Og plutselig en dag var hele forumet borte vekk.
Irriterende.
Holdt derfor litt igjen i starten her inne på å legge sjela mi i det.

Supporterklubben hadde vel egentlig to forum.
Det opprinnelige gode forumet.
Også jalla versjonen installert fra 12.06.13.
På det siste forumet var jeg den eneste som skrev vinteren 14/15.
Stusselig.
Kunne ikke engang se om noen hadde lest hva jeg skrev.

Håper enda flere seriøse brukere melder overgang hit.
Med mer aktivitet øker attraktiviteten på å skrive her, kontra i komm feltet på United.no.
post liked by: Schmeichel, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Jeg har ingenting positivt å si om hvordan de i ledelse og stab generelt behandlet mange brukere i kommentarfeltet. De gadd ikke å ta diskusjonsforumet på alvor og høye som de er på seg selv tok de seg heller ikke tid til å luke bort brukere som bare drev skittkasting mot andre brukere. Modereringen er/var en vits og en var prisgitt at moderatorer akkurat kom inn på riktig tidspunkt om den "skyldige" kunne tas. At Scandinavias største supporterklubb ikke har et oppegående supporterforum er en skandale. Og kom for guds skyld ikke med kritikk på hvordan de håndterte "konflikter" og hvor lite konsekvente de var...da ble du utestengt. Jeg har nylig betalt et digitalt medlemskap på nytt, kun for å lese noe av plussakene de har...stort sett de av Valen jeg liker. De holder sine brukere for narr med sitt oppsett.
post liked by: Pink Final, Schmeichel, Cola2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Velkommen til forumet @Schmeichel!

Kan ikke svare på vegne av supporterklubben, men jeg er for så vidt enig med deg at jeg syntes prosessen rundt forum/kommentarfelt har vært dårlig håndtert fra supporterklubben sin side. Kommentarfeltet er veldig uryddig og nærmest umulig å navigere seg frem til gamle poster. Tror samtidig at supporterklubben så at det var lite aktivitet på det gamle forumet mot slutten og sånn sett valgte en annen retning. Kan forstå valget deres selv om at gjennomføringen ikke har vært helt heldig.

Angående dette forumet, så er vi uavhengig av supporterklubben. Det har vært noe kommunikasjon mellom oss, blant annet som at de linker til oss. Men det er ikke noe formelt partnerskap per dags dato. Dette forumet her ble opprettet av @RaoulDuke, som også står bak designet og oppsettet. Etter min mening så har han gjort en veldig god jobb, både med å opprette forumet og gi supportere et alternativ, men også at gjennomføringen har vært god.

Oppsettet og strukturen kan sikkert forbedres, dersom du har noen forslag hører vi gjerne fra deg eller noen andre brukere for den saks skyld.
post liked by: Pink Final, Schmeichel, Blodfink, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

messilingard wrote:18 Oct 2021, 14:19 Tror samtidig at supporterklubben så at det var lite aktivitet på det gamle forumet mot slutten
Ble lite aktivitet etter at siden ble endret, og alt av tekniske muligheter ble borte.
Fantes ikke engang en knapp for bold.
Man måtte sette inn kodene selv.
Hva United.no tenkte på den gang fatter jeg ikke.
Hadde vært artig med en QA med teknisk ansvarlig på United.no i 12/13.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Personlig står jeg nok der at jeg mer enn gjerne hadde boikottet supporterklubben på bakgrunn av blant annet dette. Synes at det de er gjort er helt uakseptabelt, uavhengig av intensjoner og årsaker. De har rett og slett ikke gjort en god jobb med forumaspektet, og det minste de hadde skyldt oss var en unnskyldning og forklaring på hva som skjedde/gikk galt.
Og hvor mange av oss har ikke skrevet et sidelangt innlegg, for at man bare enten navigerer seg bort fra siden, eller fordi at man ikke lenger kan kommentere innenfor et visst tidsrom. (!)

Uansett, for å ta det jeg husker. Jeg husker vi hadde en helt fantastisk moderator/administrator av en av de få jeg husker ved "navn" tilbake til den tiden. Collina mener jeg bestemt han kalte seg, og hadde som regel et bilde av Ferguson og skrev på nynorsk. Savner han!

Jeg husker også at forumet var veldig ryddig kategorisert. Uten at jeg selvsagt husker i detalj hvordan. Det var noe med skriften, størrelsen på teksten, plasseringen, avstanden mellom innleggene. Men spesielt kategoriseringen mener jeg at jeg likte. Som sagt, var dette det ryddigste og beste forumet jeg visste om. Kanskje jeg hadde en personlig greie for det, men da jeg drev min egen nettside og ønsket meg et eget forum brukte jeg faktisk dette som utgangspunkt for hvordan jeg ønsket å ha mitt eget.

Jeg synes det er ekstremt merkelig om ingen tok en backup av det den gangen, rett og slett med tanke på hvor uhorvelig store mengder tekst og diskusjoner som var produsert der inne. Det er dette jeg mener med respektløst! Har null forståelse for at folk behandler andres "verk" på denne måten, selv om noen kanskje vil argumentere for at det er ubetydelige fotballdiskusjoner som uansett kjapt går i glemmeboka. Jeg likte hvertfall å lese gjennom gamle innlegg husker jeg.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Det hadde sikkert vært bortimot ubrukelig i dag, spesielt med tanke på at de fleste bruker smarttelefoner og at det sikkert ikke ville fungert til dette veldig optimalt, men jeg vil nå tro det er positive ting man kunne tatt med seg derifra?

Om dere har noe sporadisk kommunikasjon med supporterklubben er det jo uansett noe dere høflig kunne spurt dem om.
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Schmeichel

Angående gamle backuper så er dette noe ikke jeg vet om finnes engang så det blir litt vanskelig å gi noe konkrete tilbakemeldinger på akkurat det. Kanskje @RaoulDuke vet noe mer.

Angående Collina, som var admin på det gamle forumet, så jobber vel han for supporterklubben i dag. Trenger ikke hive ut noe navn, men det er ikke så mange som skriver nynorsk der.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Schmeichel wrote:18 Oct 2021, 14:41 men jeg vil nå tro det er positive ting man kunne tatt med seg derifra?
Flott forumet her som sagt, men alltid ting man kan plukke med seg fra tidligere forum.
Det jeg likte godt både på det opprinnelige United.no forumet, og på det forrige private Unitedforumet - var første postene.
Jeg likte at spillertråder og klubbtråder hadde førstepost med rene fakta.
Da fikk man et ordentlig ‘hode’ på tråden, før man la fram budskapet sitt.
@Ivanisevic var veldig flink på den delen i forrige forum.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Hei,
Synes det blir feil å ta tilbakemeldinger på hvordan United.no har håndtert et gammelt forum på denne siden. Ta det opp med dem. Vi har INGENTING med verken United.no eller det tildligere Unitedforumet.no å gjøre. Jeg kan ikke svare for hva som har skjedd og jeg har heller aldri jobbet for United.no. Jeg er bare en United fan som synes det var rart at norske fans ikke har et forum, så jeg lagde ett.

Når det er sagt så har Dag vært i kontakt med meg, jeg har ikke lyst til å si så mye før noe er 100% bankers. Men det er vel ingen hemmelighet at kommentarfeltet demmes ikke fungerer perfekt, er nok en grunn til at det er stengt under kamper f.eks.

Har du forslag på hvordan vi kan kategoriesere ting så setter vi alltid pris på tilbakemeldinger. Har egentlig kategorisert ting ganske likt som det nevnte Unitedforumet.no. Jeg kan f.eks ikke tvinge folk til å skrive 1000-vis av ord i førsteposten, er det det dere ønsker får dere nesten gjøre det selv. Selv synes jeg flere tråder er mer oversiktlig enn en tråd på 80 undersider (Feks Solskær tråden).

Oss i moderator-teamet gjør dette på hobbybasis. Vi er voksne mennesker med barn, jobb og andre ting vi må prioritere før dette forumet. Vi tjener ingenting på dette. De donasjonene vi har fått inn går inn på en egen konto som vil brukes til å betale server+domene.

Velkommen til forumet @Schmeichel.
post liked by: messilingard, Blodfink, Pancho P, Ryder, Pink Final, Belfastboy, Cola2

Deleted User 429

Det burde være mulig å i hvert fall finne forsiden fra noen tilfeldige dager på Wayback Machine: https://archive.org/web/

Sånn hvis man vil mimre om hvordan det så ut i hvert fall. Jeg tror ikke jeg noensinne var med der inne. Kan i hvert fall ikke huske det.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Ser den @RaoulDuke.
Har vært i kontakt med redaksjonen på mail om dette igjennom flere år.
Uten at jeg vil ta innhold i mail samtaler ut her i plenum, annet enn at det har vært høflig tone.

@Beta bra tips.
@RaoulDuke ga oss også dette tipset for noen år siden.
Har funnet igjen flere av postene jeg laget på forrige private forum, og limt inn her.
Bl.a den om Busby og Shankly.
Skulle gjerne funnet igjen den jeg laget på United.no forumet for 6-7 år siden.
Om Busby, Cullis, Shankly, Nicholson, Revie, Clough, Ferguson, Paisley, Wenger og Mourinho.
Finner imidlertid ikke det forumet på wayback machine.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 429

Kult at man kan finne spesifikke postet derfra @Pink Final . Blir nesten alltid positivt overrasket over hvor mye Wayback Machine faktisk har skrapet opp av internett-historie.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

@RaoulDuke Vel, siden dette er det eneste ordentlige forumet vi United-supportere har om dagen så føler jeg det er mest naturlig å skrive det på nettopp det, iogmed at jeg ikke finner noe om det på United.no i tillegg til at de nekter å svare/ignorerer problemstillingen de gangene jeg nevner det.
Dette er jo noe som nettopp IKKE burde vært avhengig av at folk må gjøre det på hobbybasis, (selv om jeg antar de fleste er takknemlige for akkurat det) men det er jo spesielt rettet til disse som sørget for at vi plutselig sto uten et forum. Det var et stort svik, og jeg antok kanskje at flere her inne kanskje hadde en eller annen forbindelse eller informasjon om det som skjedde, og hvilke muligheter man evt står med.

Jeg elsker å diskutere fotball og United, så jeg hadde mer enn gjerne sett at dette forumet ble større og med flere deltagere, og kanskje med ekstra støtte eksternt? Jeg hadde jo gjerne sett at flere fra kommentarfeltene hadde flyttet seg over hit, i et ordentlig forum.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Beta wrote:18 Oct 2021, 20:50 Kult at man kan finne spesifikke postet derfra @Pink Final . Blir nesten alltid positivt overrasket over hvor mye Wayback Machine faktisk har skrapet opp av internett-historie.
Finner en del, men mye er ikke mulig å finne.
Mange av kamptrådene går det ikke an å komme inn på, hvilket er synd.
For det var mange gode kamptråder der å hente inspirasjon fra.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply